A350 er tilbage på banen
Men er problemerne med A380 endnu ikke løst, og har Airbus nu mistet også sin sidste kunde til A380 i fragtudgaven, så er der også her et lille lys i mørket: Det ser ud til, at Airbus? andet store projekt, A350, endelig er ved at genvinde pusten efter den mislykkede lancering af den første udgave.
Seneste nyt er Aeroflot?s beslutning om at vælge A350XWB frem for den stærke konkurrent, Boeing 787 Dreamliner. Det betyder en ordre på 22 fly. Forinden havde Finnair annonceret sin beslutning om at fastholde og endog øge sin tidligere ordre på A350 til i alt 15 fly.
Og i kedlen summer nu Qatar Airways, der ? hvis rygterne taler sandt ? vil bekræfte sin oprindelige ordre på 60 A350XWB og endog øge den til 80 fly.
Det giver jo ved et par hurtige tastninger på lommeregneren i alt 117 fly, og det i en bølge inden for kun et par måneder. Ikke fordi det truer Boeing?s hidtidige succes med 787 ? den har trods alt hentet næsten 500 ordrer til dato, og det er rigtig flot.
Men havde ?man? troet, at Airbus havde tabt endegyldigt med sin A350, så har man altså tydeligvis taget fejl.
Kreative salgsløsningerProblemet for Airbus A350XWB står dog tilbage: Flyet vil ikke kunne leveres før 2013/14 og er dermed bagefter sin konkurrent, der er klar til at gå i kommerciel drift allerede fra næste år.
Airbus? løsningsforslag har derfor tydeligvis været at anbefale en totrins-raket: Tag et antal Airbus A330/A340 på en operationel leasingkontrakt og fyld dermed tomrummet ud, indtil A350XWB er klar. Og der er næppe heller nogen tvivl om, at de kunder, der nu har bekræftet deres loyalitet over for A350, er blevet belønnet med rimelige rabatter og sikkert lempelige ordninger for lease af A330/340 i mellemperioden.
Men sådan er markedet jo: Ingen er i tvivl om, at også Boeing har kreative løsninger til smøring af sin 787 Dreamliner.
Og måske ender Airbus A350 alligevel med at være en ? ?creamliner??.
-----