?Service fee? på manuelle bookinger?
Her er et rigtig godt forslag: Gør som i passagertrafikken! Skal du til en ukompliceret destination ? og det gælder jo de fleste rejser ? så gå til internettet og book din rejse elektronisk. Det er hurtigt, det er sikkert, det er let ? og det er billigt. Eller book din rejse på gammeldags facon: Gå til telefonen og ring til et bureau eller til luftfartsselskabet. Det er langsommeligt, det er behæftet med fejlmuligheder i kommunikationen ? og det koster et gebyr.
Passagerne har valgt: Elektroniske bookinger er normen i dag.
Det sikreFragtverdenen, og det vil sige speditørerne, holder ved det ?sikre?: De ringer og ringer og venter og venter og snakker og snakker. Og måske handler det om en lille forsendelse uden dikkedarer til en ukompliceret destination.
Hvad med at indføre en ?service fee? for manuelle reservationer og bookinger?
Danmarks Transport-Tidende har forelagt flere luftfartsselskaber det velmente forslag. Men ? det vækker nu ikke ligefrem begejstring. Og faktisk heller ikke overdreven lyst til at svare?
SAS Cargo: Service fee - ?ikke lige nu?
En undtagelse er indtil videre SAS Cargo, der bedømmer situationen således:
-Elektroniske bookinger er selvfølgelig noget, som SAS Cargo har stor interesse i at tilbyde kunderne, og det gør vi jo også allerede med stor succes, siger Ulrik Marschall, SAS Cargo?s kommunikationschef.
- Udviklingen er ikke gået så hurtigt som på passagersiden, men det tror jeg blandt andet også skyldes, at kundeprofilerne er forskellige, og at fragtmarkedet ikke har efterspurgt det i samme grad. Men siden SAS Cargo introducerede CPS, Cargo Portal Services, i efteråret 2006, har vi set en stigende interesse blandt kunderne for at bruge elektroniske bookinger.
Motivation- I løbet af foråret 2007 introducerer vi et videreudviklet system, hvor kunderne fra vores hjemmesider kan booke, bekræfte og udarbejde og printe fragtbreve, labels mv. Om vores kunder skal motiveres yderligere til at bruge elektroniske bookinger er ikke afgjort endnu. Foreløbig glæder vi os over at se et stigende antal bookinger via CPS måned for måned.
Fint nok, SAS Cargo. Men: Hvad med at skubbe på med en ?service fee? på de manuelle bookinger?
-I februar steg antallet af elektroniske bookinger med 16 procent. Det er jo en god udvikling, men der er stadig rigtig mange manuale bookinger. Vi arbejder på at udvikle vores elektroniske booking systemer, således at det bliver lettere og mere attraktivt for kunderne at benytte denne form for bookinger.
- Derfor indgår en eventuel "service fee" ikke i vores planer lige nu.
-----