Dieseldirektivet nu fremlagt
Harmoniseringen skal begrænse den udbredte dieselturisme, hvor vognmændene spekulerer i at tanke i de EU-lande, hvor dieselolien er pålagt lavere afgifter og dermed er billigst. En sport, der angiveligt kan få lastvognschauffører i flere EU-lande til at køre flere hundrede kilometer ekstra alene for at tanke op på den anden side af landegrænsen.
Samtidig ønsker Kommissionen at begrænse den reelle konkurrenceforvridning som de store forskelle i de nationale afgifter er årsag til.
- Jeg er helt overbevist om, at det åbne europæiske marked for godstransport på vej ikke kan være tjent med de overdrevne forskelle i afgifter på dieselolie til erhvervsbrug. Det medfører en betydelig konkurrenceforvridning mellem virksomheder, der kører på de samme markeder og truer beskæftigelsen, udtaler kommissionens skatte- og toldkommissær László Kovács.
Kommissæren fremhæver også behovet for at begrænse udledningen af drivhusgasser og påpeger at transportsektoren tegner sig for næsten 20 procent af den samlede CO2 udledning i EU.
MinimumsafgiftenIfølge direktivforslaget hæves den minimumsafgiften på diesel til erhvervsbrug fra nu 302 euro til 380 euro per 1000 liter dieselolie i 2014, med et mellemliggende trin på 359 euro. Medlemslandene vil være forpligtet til at følge minimumsafgiften. De medlemslande der opkræver en højere afgift kan nu frit sænke dieselafgiften til minimumsniveau (hidtil har de været bundet til det afgiftsniveau, der gjaldt 1. januar 2003). En sænkelse kræver dog en tilsvarende forhøjelse af vejafgifterne.
Desuden bliver det tilladt for medlemslandene at opkræve forskellige dieselafgifter på erhvervsmæssig og privat brug. Afgiften på diesel ? og i øvrigt blyfri benzin ? til privat brug kan dog ikke være lavere end minimumsafgiften på diesel til erhvervsbrug.
Kommissionens Direktivforslag vurderes ikke umiddelbart af føre til konsekvenser i Danmark bortset fra de transportvirksomheder, der tanker dieselolie i lande som Østrig og Luxembourg.
-----