Fransk springer
Danske Kassevognskøbere har formentlig aldrig haft så spændende et udvalg at vælge imellem som lige nu. Teknisk og designmæssigt har bilfabrikkerne for alvor lagt sig i selen, så bilerne faktisk fremstår som tidssvarende både når det gælder brugbarhed og ikke mindst komfort og sikkerhed. Den tid, hvor der blev ofret mindst mulig kræfter på chaufføren er heldigvis i store træk forbi.
Forbeholdet bliver stående fordi, der stadig bliver sparet på sikkerhedsudstyr som ESP hos en del producenter.
En af dem er Citroën, der tilbyder den nye Jumper uden det elektroniske støtteben (det gælder også for søsterbilerne Fiat Ducato og Peugeot Boxer).
Men når det er skrevet, så er det svært at finde noget at brokke sig over i den nye Citroën Jumper.
Bilen er vokset på alle leder og kanter, med mere rummeligt varerum og forbedrede adgangsforhold. Samtidig er førerkabinen blevet til et velgennemtænkt cockpit og rullende kontor, med masser af aflægsplads.
Jumper produceres i fællesskab med Fiat og Citroëns søsterselskab Peugeot. Fiat har stået for designet. Fronten præges af de markante dråbeformede forlygter, og den fremskudte kofanger med indbygget kølergrill. Kølergrillen med logoet, der det eneste, der visuelt adskiller de tre mærker store kassevogne fra hinanden.
Den fyldige kofanger, der giver Jumpers ansigt et markant underbid, er modulopbygget og sikrer en let og forholdsvis billig reparation ved mindre kollisioner.
Komfort kontorFørerkabinen, der er holdt i neutrale grå nuancer, byder på personbillignede indretning og udstyr. Der er god plads til ind- og udstigning pladsforholdene er rigelige. Komforten er sparket alvorligt opad i forhold til den gamle Jumper-model. Kabinen kan som nævnt også fungere som et rullende kontor med et lang række stuvningsrum, blandt andet en stor ?skuffe? til hængemapper i A4-format. Afskærmningen over midterkonsollen gemmer et lille dokumentbord med klemme, der kan rejses op, så de påhæftede dokumenter kan læses af chaufføren chaufføren.
Rattet kan kun justeres i højden. Førersædet er ok selv til lange ture, men her er der stadig god plads til forbedringer af komfort og indstillingsmuligheder.
Selv om ESP er ekstraudstyr, så er sikkerheden fået et markant løft på en række områder. Skivebremser på alle fire hjul og ABS-bremser med elektronisk bremsekraft distribution er standard på alle modeller. Førerairbag er standard, mens passagerairbag skal tilkøbes som ekstraudstyr.
Køreegenskaberne er gode og forudsigelige både med og uden læs. Bilen er i sagens natur forholdsvis sidevindsfølsom, men langt fra kritisk.
Den store panoramarude giver et glimrende overblik, selv om hjørnestolperne er lidt brede. Udsynet bliver så komplet, som det kan blive med de gode store sidespejle med tilhørende vidvinkelsspejle.
To motorerCitroën Jumper markedsføres med to varianter af en 2.2 liters common rail dieselmotorer på enten 100 og 120 hk, samt en 3.0 liters dieselmotor på 157 hk. De tre motorer opfylder naturligvis Euro4-normerne.
Transport-Tidende testkørte basismodellen med en 100 hk motor, der leverer et drejningsmoment på 250 Nm fra 1500 omdrejninger. Det rækker rigeligt til de fleste brugeres behov, selv om det pynter med lidt flere kræfter, når der er behov for en hurtig overhaling på motorvejen. Den testede basismodel har en femtrins gearkasse, som er velafstemt og letbetjent. Ved motorvejskørsel så kryber omdrejningstallet dog op i det hørbare område. Her savner man den 6-trins gearkasse som følger med 120 hk og 157 hk motorerne, fordi det sjette gear tillader motorvejsfart langt inden man nærmer sig de irriterende 3000 omdrejninger i minuttet.
BalsalenVarerumsvolumen på kassevognsversionerne går nu fra 8 til 17 kubikmeter, mod maksimalt 14 kubikmeter i den gamle Jumper-model. Varerummet er vokset i alle tre dimensioner og den nye Jumper har klassens største afstand mellem hjulkasserne med 142 centimeter.
Læssehøjden er komfortable 55 centimeter og adgangsforholdene er glimrende, både når det gælder manuel eller mekaniseret lastning og losning.
Nyttelasten går fra 1.000 til 2.000 kilo afhængig af version. Man skal dog op i den i Danmark lidt uinteressante 4-tons version, før man kommer i nærheden af to tons nyttelast.
Testbilen har en lasteevne på 1204 kilo og en totalvægt på tre tons. Jumper-programmet tilbyder lasteevne fra omkring 1100 kilo til 1400 kilo på modellerne op til 3,5 tons totalvægt.
Den nye Citroën Jumper bliver nok slået med en hestemule af andre europæiske konkurrenter, når det gælder kvalitetsfornemmelse, køreegenskaber, udstyr og komfort. Men prisen ? der starter fra 164.816,- kroner (intropris lige fra 145.000 kroner) ? er meget attraktiv. Så der er mageligt råd til ESP og måske et bedre førersæde.
-----