Transporten i et vadested
Aldrig har det danske transporterhverv stået over for større udfordringer. Konkurrencen er stigende, trængselsproblemerne vokser og vokser, erhvervet er fortsat omklamret af regler, restriktioner selv om de værste er blevet lettet. Det er mangel på kvalificeret arbejdskraft både i lastbilerne og på kontorerne ? og ingen udsigt til opbremsning.
Samtidig er mulighederne enorme. Aldrig før har økonomien, udviklingen og forventningerne åbnet så bredt for den iderigdom, fremdrift og kreativitet, som altid har været et kendetegn for dansk transport.
Vi har forhørt os, om ?rigets tilstand? blandt en række aktører i transport, der har overblik over situationen. Birgit Frisch Simonsen rapporterer fra transportens forskellige kommandocentraler, og det er nogle særdeles interessante udmeldinger, der kommer frem her.
Overvægt af det positivVognmand Christian Jensen, Næstformand i FDL:
- Hvis man kan sige det sådan, så er det måske lidt balance i det hele. Der er mangel på arbejdskraft, der er trængsel på vejene, og der er givet lempelser, som vi kan leve med indtil videre. Det er klart, at der generelt og overordnet betragtet er meget at lave, men det er jo delvis også fremkommet ved de negative sider, som har gjort os mindre effektive. Reglerne snærer mere og mere, og vores effektivitet begrænses, og det opvejes ikke helt af turboen på forbruget. Køre-hviletidsbestemmelserne har ført til, at flere vognmænd har udflaget for at undgå problemerne. Hvis tingene var lettere, havde vi også haft lettere ved at holde produktionen oppe. For det er ikke materiel vi mangler.
- Transporterhvervet står i et vadested, for tingene går ikke lige op. Men det er meget positivt, at stramningerne har øget forståelsen hos transportkøberne. De er nu klar over, at det koster penge at transportere gods, og der er forståelse for, at fragterne stiger. Vores image er også blevet bedre ? det arbejder vi også hårdt på, - så alt i alt er der mange positive ting omkring transporterhvervet. Jeg vil mene, der er en overvægt af positive signaler, og jeg fornemmer, at der er lys for enden af tunnelen. Men alt kan gøres bedre, og vi ønsker os i hvert fald heller ikke tilbage til gamle tiders slaraffenland med skalten og valten med køre-hviletidsbestemmelserne.
Væksten større end nogensindeDirektør Mogens Therkelsen, Formand i ITD
- Transporterhvervet lider i øjeblikket under en række barske vilkår, nemlig mangel på arbejdskraft, der dog i de sidste måneder er blevet lidt bedre, lempelser, der er blevet godt modtaget men hvor der stadig er alvorlige ting på ønskelisten, og trængsel på vejene grundet de nuværende infrastruktur-problemer på de danske vejnet, - et utroligt fordyrende element i det danske samfund. Samtidig ser vi nogle fremskridt blandt andet inden for teknologien, hvor vi i dag oplever store lettelser med navigation og it-udstyr til lastbilerne, som er med til at forbedre kommunikationen og sikre en højere effektivisering. På positiv-siden oplever transporterhvervet i dag også et image, der er bedre end tidligere, - hvilket er et område, som vi aldrig bliver færdige med at arbejde på. Det er rigtigt, at 2006 var året, hvor der var helt usædvanligt meget at lave, - jeg tror, væksten var større end nogensinde tidligere i branchen, men da beskæftigelsen var lige så høj i andre erhverv ? som vi tilmed afgav medarbejdere til ? så var situationen for transporterhvervet ret kaotisk.
Plus vejer mest- Hvis vi skal bedømme det hele samlet, må vi nok sige, at plussiden vejer tungest for transporterhvervet ? først og fremmest grundet den politiske bevågenhed, som flere ministre udviser for transporterhvervet. Samtidig kan transporterhvervet notere en højere omsætning og - for visse virksomheder ? også et bedre bundresultat end tidligere år. Der er foretaget mange nyinvesteringer i erhvervet i 2006, og tendensen ser ud til at fortsætte i 2007, og det er også positivt, at transporterhvervet er kommet på et højere niveau i flere kundekredse, hvilket mærkes, når der laves transportaftaler. Transportkøber vægter i dag længere aftaler, værdien af transportaftaler og ikke mindst visioner og udvikling i fællesskab. Disse investeringer vil absolut ikke blive mindre fremover, hvorfor det er vigtigt, at transportvirksomhederne sørger for en god og stabil indtjening samtidig med hele tiden at have fuld kontrol over omkostningssiden. Dette er jo specielt gældende for internationale transporter.
Det postive vinder på pointDirektør Martin Aabak, Danske Speditører
- Barske eller gode vilkår? Ja!
- Begge beskrivelser passer på en prik i dagens situation. Vi speditører sidder lige i midten, når varerne skal finde transportmidler, og omvendt, og vi har så travlt som sjældent før set. Det er godt, specielt når man kan få fat i den nødvendige kapacitet.
- Men selvom vi har travlt, prøver vi at finde tiden til at udvikle os, så de udfordringer, vi kan se rundt næste hjørne, kan blive løst. Det, vi har set til statens nye vejgodsstrategi, får os til igen at understrege, at fremtidens godstransport med nødvendighed må integrere transportformerne på et højere niveau end nu.
- Det har vi speditører en særlig forpligtelse til at sørge for som dem, der i første række knytter transportformerne sammen.
- Om der er mest negativt eller mest positivt? Vi kan sagtens finde faktorer, der påvirker os negativt, men helt ærligt ? lige i øjeblikket er det svært at holde pessimismen ved lige.
Erhvervslivet har vist aldrig haft mere gang i den end nu ? vi halser bag efter og når det hele. Positivt vinder på points.
Vejafgift en god mulighedErhvervspolitisk konsulent Irene Nicolajsen, Landbrugsrådet
- Transportbranchen står i øjeblikket over for en række udfordringer, der vanskeliggør arbejdet og mindsker effektiviteten. Landbrugsrådet opfatter situationen som præget af barske arbejdsvilkår, strammere regulering med hårdere betingelser og sanktioner, mangel på arbejdskraft og trængsel på vejene ? der alt i alt tegner et billede af en trængt branche. Erhvervet står konstant overfor at skulle imødekomme strammere krav. Der er derfor behov for en større harmonisering af regler på EU-plan, så den danske transportbranche ikke påtager sig uforholdsmæssigt store omkostninger i forhold til sine naboer.
Styrket image- Hvis de udfordringer, branchen står overfor skal løses, kunne indførelse af vejafgift være en god mulighed, da den mindsker trængsel og øger effektiviteten for transportsektoren. Problemet med manglende arbejdskraft kunne afhjælpes, hvis uddannelse af chauffører kombineres med integrationsområdet. Der er større ledighed blandt nydanskere og samtidig stor mulighed for, at nydanskere vil bibringe transporterhvervet en multikulturel tilgang, idet de kan påtage sig at køre rundt i og udenfor Europa. Hvervning af chauffører kræver dog, at branchens image styrkes, eventuelt ved at fokusere på nye teknologiske muligheder, såsom satellitstyring og Intelligente Trafik Systemer, der ville kunne bidrage til at gøre chaufførjobbet til et højteknologisk erhverv.
Kunder ønsker priserne nedMiljø- og Infrastrukturchef Bjarne Palstrøm, Dansk Industri
- Set fra DI?s side befinder transportbranchen sig i et dilemma. På den ene side er der rigeligt med ordrer, fordi det går godt i Danmark. På den anden side mærker kunderne stigende priser, hvilket betyder, at kunderne arbejder med forskellige løsninger på transport for at holde udgifterne nede.
- Kunderne er ofte internationalt orienterede virksomheder, hvis priser er bestemt af den udenlandske konkurrence. Det stiller krav til vognmændene, som til virksomhedernes øvrige leverandører, om at øge produktivitet og kvalitet. Det kan ske ved enten at holde udgifterne nede eller udvikle nye løsninger, som skaber en merværdi for kunderne og retfærdiggør de øgede omkostninger.
Perspektiverne ikke så slemmeSekretariatschef Tom Elmer Christensen, Danske Havne
- Transport i Danmark er afgjort i et vadested. Landevejstransporten oplever chaufførmangel, vejafgifter, og lastbiler udflages. Havne er ved at overvinde tidligere tiders stagnation og bureaukrati og oplever i disse år stor fremgang. Jernbanen er helt nedslidt, passagertransporten udskældt og godstransporten døende.
Sådan veksler betingelserne
- Set i bakspejlet har de politiske forsøg på at fremme samvirket mellem transportformerne været helt fraværende. Til gengæld har der været masser af ?hovsa-initiativer?, hvor man politisk har støttet en transportform, uden at kende konsekvenserne for de øvrige transportformer. Det har særligt have og søtransport måttet mærke.
Over dybt vand- Men et vadested er også der, hvor man kan komme over det dybe vand, og et sted, hvor man kan forfriske sig. Med det seneste års initiativer til en fælles godstransportstrategi for alle transportformerne, kan vi håbe på en ny udvikling. Det er blevet tid til omtanke. Måske kan Infrastrukturkommissionen endda bringe os godt i land, hvis den fører frem til seriøse prioriteringer af offentlige investeringer i infrastruktur.
- Set fra vadestedet er perspektiverne ikke så slemme endda.
Vi får flyttet de store sten Direktør Erik Østergaard, Dansk Transport & Logistik- Kigger man på udviklingen, er der ingen tvivl om, at alle prognoser peger på, at der - blandt andet takket være globaliseringen - skal transporteres mere og mere gods. Dansk økonomi alene voksede i 2006 med cirka 3,5 procent, eksporten med 10 procent og importen med 15 procent, hvilket naturligvis betyder en kæmpe mulighed for transporterhvervet. Og selvom vi halter bagefter vore konkurrenter i udlandet, så er der en øget tendens til, at der vil blive gjort noget ved erhvervets rammebetingelser i fremtiden. Vi ser i hvert fald en øget vilje fra politikernes side.
- Transporterhvervet har således en masse positive udsigter, - og jeg har en tro på, at vi i fremtiden vil gøre noget ved rammevilkårene
Der er en række store udfordringer forude, men jeg tror også, at vi vil få flyttet nogle af de store sten, der ligger i vejen.
Chaufførmangel- Tag for eksempel infrastrukturen, der er et kæmpeproblem. En COWI undersøgelse konstaterede i 2004, at prisen for hovedstadens trængselsproblemer dengang var seks milliarder kroner. Der er trængselsproblemer flere steder i landet, og fra politisk hold arbejdes der flere steder på at løse problematikken. .En Analyserapport af Vognmandserhvervet er på trapperne
- Chaufførmangel er overordnet set en af branchens største udfordringer, men problemet kan måske søges løst ved at satse på unge lærlinge, udenlandsk arbejdskraft, indvandrere og kvindelige chauffører.
Og de nye lempelser på bødekataloget er udtryk for, at den politiske overreaktion er afløst af fornuft.
Transporterhverv i smult vande Chefkonsulent/Erhvervspolitik Henrik Stig Sørensen, Dansk Byggeri- Dansk Byggeri mener, dansk transporterhvervs nuværende markedsvilkår er meget positive. Vi begrunder holdningen med, at der er utroligt meget at lave, mange byggematerialer der skal transporteres, - og et højt aktivitetsniveau med stor efterspørgsel er naturligvis altid et godt udgangspunkt for et hvilket som helst erhverv.
Dansk Byggeri er altid ? men især i øjeblikket - storaftager af transportbranchens ydelser, og de to brancher har altid fulgt hinanden tæt. Når det går godt for byggeriet, går det også godt for transporterhvervet ? og omvendt.
Og det er sådan billedet tager sig ud lige nu.
- Med den aktuelle højkonjunktur i Danmark, står vi imidlertid i en situation, hvor det generelt accelererende aktivitetsniveau også medfører problemer i erhvervslivet. Blandt andet på personaleområdet, hvor også dansk transporterhverv oplever et pres på arbejdsmarkedet.
Røde lamper- Og det er klart, at den eventuelle mangel på arbejdskraft ? tillagt trængselsproblemer på grund af et utilstrækkeligt udbygget vejnet i Danmark ? godt kan få de røde advarselslamper til at blinke, for det betyder i givet fald for Byggeriet, at vi kan få svært ved at få transporteret byggematerialerne til tiden, så vi kan overholde vore aftaler. At branchen tillige mødes med stramninger fra myndighedernes side på såvel miljø- som arbejdsmarkedssiden, letter heller ikke transporterhvervets situation.
- Alt i alt er der udfordringer nok at tage fat på - og få løst - men overordnet må man sige, at transporterhvervet i øjeblikket befinder sig i smult vande med rigelige ordrer i ordrebøgerne og teoretisk rigtig gode muligheder for at løse problemerne. Vi har jo allerede set, at det går fremad, selvom lempelserne måske ikke er så omfattende som transporterhvervet havde ønsket sig.
Straminger en fordelVi må heller ikke glemme, at mangel på arbejdskraft samt udfordringer i form af stramninger fra myndighedernes side i øvrigt på sigt kan vise sig at være en fordel for et erhverv, idet det tvinger aktørerne til at fokusere på produktivitet og maksimal effektivitet. Det er noget vi også har set i andre brancher, og også noget vi har oplevet i byggeriet i senere tid.
-----