23948sdkhjf

Fremtidskoncept nærmer sig virkeligheden

Indstyring sker let ved hjælp af udtralydfølere. Informationerne omsættes til lyd- og lyssignaler på et display på instrumentpanelet. Derefter overtager automatikken det hele ? tilkobling af påhængsvognen, trykluften, de elektriske forbindelser og nu også hydraulikken.

- MFC 2000 indeholder fl ere patenterede løsninger. Foruden den nye kobling består systemet af en helt ny type triangelformet ?trækøje? med indbyggede el-stik og koblinger for hydraulik og trykluft. Selve koblingen sidder godt beskyttet bag en lem, der åbnes ved tilkobling. Lemmen fungerer også som indstyringshjælp for trækøjet, oplyser VBG

? Det nye koncept indebærer også en helt slørfri sammenkobling af bil og påhæng, hvilket forøger kørekomforten væsentligt. Da føreren ikke behøver forlade førerhuset, opnås desuden et mere sikkert arbejdsmiljø og mindre risiko for arbejdsskader. MFC2000 indebærer ganske enkelt helt nye komfortniveauer i alle henseender, siger direktør Freddy Elbæk.

Fine resultater

Prototyper med den nyeste generation har allerede kørt i nogen tid i feltprøver med meget fine resultater.

? Vore laboratorietests er bekræftet af testchaufførerne, som udtrykker stor entusiasme over for det nye koncept, slutter Freddy Elbæk.

På messen vises en af prototyperne i funktion på en Elmia Lastbil 2006,. Her får offentligheden således for første gang lejlighed til at stifte bekendtskab med hardwaren. Det er dog endnu ikke afgjort, hvornår det nye koncept kommer på markedet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062