Problemer med at få IT i drift
Solution Finder, som er transportbranchens uvildige IT-rådgiver, mærker at IT-leverandørerne ikke har tilstrækkelig med ressourcer til at servicere transportvirksomhederne tilfredsstillende. Mange IT-projekter, som skulle i drift 1. januar 2007 er stadig ikke i drift og det skyldes bl.a. for dårlig foranalyse og projektstyring, samt manglende interne ressourcer m.m. Vi mærker at transportvirksomhederne er desperate for at få IT-projekterne sat i drift, udtaler direktør, Claus Jensen, Solutionfinder, som også er med på messen.
Han mener ikke, at det kun er IT-leverandørerne, som har skylden for de dårlige projekter. I mange tilfælde har kunden ikke forberedt sig tilstrækkeligt før de køber et nyt forretningssystem. Mange laver den klassiske fejl at købe for ?billigt?. De har ?bevidst? gjort opgaven mere enkelt end som så, for at kunne forhandle sig til en billigere pris. IT-leverandøren hopper som regel på den og så er projektet allerede startet skævt, udtaler Claus Jensen, som bemærker, at der siden sidste transportmesse har været en stor udskiftning bl.a. IT-leverandørerne, som sælger forretningssystemer til branchen. Eksempelvis, er de store IT-virksomheder kun på banen i en meget kort periode og det skyldes hovedsageligt, at de ønsker et højere prisniveau end branchen vil betale, udtaler Claus Jensen.
-----