23948sdkhjf

Høring om Polen og Ungarn

Overgangsordningen betød, at det var muligt at undtage cabotagekørsel, det vil sige midlertidig adgang for transportvirksomheder til at udføre godskørsel i et andet land, i de ?gamle? EU-lande og vice versa i en overgangsperiode på tre år dvs. indtil 1. maj 2007.

Begrænsningen for cabotagekørsel kan maksimalt forlænges frem til 1. maj 2009.

Inden udgangen af det tredje år efter tiltrædelsesdatoen, altså inden 1. maj 2007, skal Danmark ifølge Tiltrædelsesakten underrette Kommissionen om, hvorvidt transportvirksomheder fra Polen og Ungarn fremover skal have adgang til at udføre midlertidige, lejlighedsvise indenlandske transporter i Danmark, eller om overgangsordningen skal forlænges frem til 1. maj 2009, oplyser Færdselsstyrelsen.

Pligt

Det følger således af Tiltrædelsesakten, at medlemslandene herunder Danmark, har pligt til stillingtagen til spørgsmålet inden 1. maj 2007 samt informere Kommissionen herom. Færdselsstyrelsen har den 28. februar 2007 udsendt en høring vedrørende overgangsordningen til de sædvanlige interessenter på vejtransportområdet, så der kan træffes en beslutning på et så oplyst grundlag som muligt.

Når høringen er afsluttet vil de indkomne svar blive vurderet med henblik på efterfølgende politisk stillingtagen. Sagen har således ikke været forelagt transport- og energiministeren på nuværende tidspunkt, lyder det fra styrelsen.

En af de organiationer, som har svaret er HTS, som støtter en fri adgang til det fælles europæiske marked for vejgodstransport og dermed en ophævelse af den eksisterende overgangsordning om cabotage-kørsel for Polen og Ungarn.

En åbning af markedet for cabotagekørsel vil øge danske transportvirksomheders fleksibilitet og føre til en bedre udnyttelse af kapacitet og materiel. En åbning af markedet vil endvidere føre til en forbedret konkurrenceevne blandt danske transportvirksomheder, påpeger HTS, som understreger, at en liberalisering af adgangen til cabotagekørsel i forhold til Polen og Ungarn ikke berører overgangsordningen i Østaftalen, der handler om vilkårene for at rekruttere arbejdskraft fra EU?s nye medlemslande.

HTS støtter en fri adgang til det fælles europæiske marked for vejgodstransport og dermed en ophævelse af den eksisterende overgangsordning om cabotage-kørsel for Polen og Ungarn.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063