23948sdkhjf

Dieselharmonisering skuffer

DTL: EU’s minimumsafgifter på dieselolie er ikke harmonisering

DTL: EU’s minimumsafgifter på dieselolie er ikke harmonisering



I vognmandsorganisationen Dansk Transport og Logistik vækker EU-Kommissionens forslag om minimumsafgifter på dieselolie til erhvervsbrug skuffelse.

DTL mener simpelthen ikke, at forslaget vil opfylde målsætningen om mere lige konkurrenceforhold i den internationale landevejstransport.

- Det er uambitiøst, at EU ikke harmoniserer dieselafgiften i medlemslandene, men i stedet fastsætter et minimumsniveau, som oven i købet skal forhøjes hvert andet år – i 2010, 2012 og 2014. Effekten er reelt en stigning i beskatningen af vejtransport til skade for vækst og beskæftigelse i den europæiske økonomi. Det er ikke vejen frem, udtaler DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

Minimumsafgift

Kommissionens nye forslag om beskatning af dieselolie til erhvervsbrug går ud på, at mindsteafgiften pr. 1.000 liter diesel i skal forhøjes til forhøjet til 380 Euro i 2014.

- Kommissionens nye forslag ændrer ikke umiddelbart så meget på situationen i Danmark, hvor afgiften på dieselolie i dag er på 368 Euro per 1.000 liter (svarende til 2,73 kr. per liter). De danske afgifter er i forvejen så høje, at der først i 2014 er udsigt til, at de danske afgifter overhales af EU’s nye minimumsafgift med 12 Euro pr. 1.000 liter, siger Søren Hyldstrup Larsen.

Maut

Kommissionens forslag ligger op til en sammenkædning af dieselafgiften med vejafgifter. Det vækker heller ikke begejstring i DTL.

"Det er positivt, at Kommissionen søger at introducere mere fleksibilitet i systemet, men hvis minimumsafgiften for dieselolie forhøjes så meget, som Kommissionen lægger op til, er det jo et blålys at tale om, at den samlede beskatning kan holdes uændret ved en eventuel indførelse af vejafgifter. Forslaget åbner samtidig reelt op for skræmmende perspektiver. Vejafgifter betales jo af alle, der anvender de pågældende veje, men sænkede dieselafgifter giver kun fordel til dem, der tanker i det pågældende land. Det vil sige, at en dansk vognmand, der kører gennem f.eks. Tyskland, risikerer at skulle betale den fulde vejafgift (Maut’en), men han får kun glæde af en sænket dieselafgift, hvis han også tanker i Tyskland. Ved ikke at ville tage skridtet fuldt ud og foreslå harmonisering af dieselafgifterne bidrager Kommissionen til at øge konkurrenceforskellene mellem landes transportvirksomheder, slutter Søren Hylstrup Larsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078