Eksportkørsel i frit fald
Danske lastbilers andel fylder mindre og mindre i grænselandet.
Danske lastvogne har for længst tabt førertrøjen, når det gælder den grænseoverskridende trafik. Udviklingen fortsætter med uformindsket styrke. Det viser den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik. Fra 2005 til 2006 er danske lastvognes internationale transportarbejde faldet med en femtedel. Samtidig er godsmængden faldet med 7,5 procent.
Faldet i eksportkørslen på danske lastbiler er så drastisk at transportarbejdet på alle danske lastvogne – altså medregnet dem der kører national kørsel – er faldet til det laveste niveau i fem år.
- Danmarks Statistik skriver denne gang selv, hvorfor det går, som det går: udflagning og hård konkurrence fra udlandet. Og hvorfor taber danske lastbiler konkurrencekraft?, spørger DTLs adm. direktør Erik Østergaard og svarer selv:
- De danske politikere og myndigheder lægger sten på vejen for os. Årsagerne er de danske særregler og vores myndigheders særligt stramme sanktioner og nidkærhed over for danske transportører sammenlignet med, hvad konkurrenterne i udlandet lever med, udtaler Erik Østergård i en pressemeddelelse fra vognmandsorganisationen.
Køre- og hviletidHan fremhæver køre- og hviletidsreglerne som et eksempel på selvdestruktiv dansk enegang.
- Til april lempes heldigvis nogle af sanktionerne for køre- hviletidsforseelser. Det kan forhåbentligt bidrage til at vende den negative udvikling. Jeg mener dog, at der skal meget mere til. Vi skal have klare forbedringer af rammevilkårene for erhvervet. Derfor ser transporterhvervet frem til en slagkraftig "Vejgodsstrategi" fra regeringen til maj. Vi anerkender, at regeringen har en del initiativer i gang og en del analysearbejde. Men det, der er vigtigt, er at analyserne omsættes til handlinger. Erhvervet skal til at ses som det, det er – et erhverv. Det skal udvikles på linje med andre erhverv – og ikke kun ses som et område, der skal reguleres, slutter Erik Østergaard.
-----