Succes med fragtere skal måles over længere tid
En ærlig mand - det er han, Lars Korup, Københavns Lufthavns fragtchef. Men han ryster heller ikke på hånden over Stockholms aktuelle fremgang: Succes måles over en længere tidshorisont?
- Det er ikke til at løbe fra, at der i Stockholmsområdet er store svenske industrivirksomheder, der har mængder af eksportgods til især Kina, siger Lars. Det har givet anledning til denne ?ikke-synlige? ruteudvikling med så mange nye operatører, der i hvert fald for tos vedkommende nærmest flyver side om side: Cathay Pacific til Hong Kong og Jade Cargo Airlines, der flyver til Shenzhen, der ligger et par spisepindes afstand fra Hong Kong. De flyver naturligvis ikke samme dag, men alligevel er det en hård konkurrence.
Kolde facts-?Normalt? foregår ruteudvikling mere langsigtet for eksempel via Routes, hvor lufthavne og luftfartsselskaber mødes og synliggør sig for hinanden. På Routes er det de kolde facts, der tæller: Det er statistikker, CASS og sådanne faktorer, der medvirker til senere beslutninger om nye ruter. Modsat den nuværende trend, som vi ser den i Stockholm, hvor det er klart, der er en kage ? men i stigende grad uvist, hvor stor bid der vil være til den enkelte. Og måske er der trods alt et loft over hvor megen kapacitet, et marked kan opsuge, hvis der vel at mærke skal kunne tjenes fornuftige penge. Dér har mange asiatisk selskaber muligvis en anden tilgang til budgetlægning, end traditionen er i Vesten.
- Det er altid herligt at kunne annoncere nye operatører: Det glæder jeg mig da også over hver gang. Men egentlig succes skal måles over en længere periode. Selskaber kommer ? og selskaber går..
Helt forskellige forudsætninger- En anden sag, der også skal med i billedet er, at når vi analyserer vores fragt her i København, kan vi se, at det, der er vores store aktiv, er det store trafiksystem i lufthavnen. Danmark er et begrænset marked for luftfragt, men takket være vores position som hub er vi en effektiv drejeskive for transferfragt, der jo også udgør omkring 70 procent af lufthavnens samlede fragtmængder.
- Uden at gå for tæt på enkelte operatører kan jeg sige, at når der kommer 60 tons ind til København, skal de 50 tons videre til destinationer i Europa, og en del til Billund. Vi har etableret et fantastisk fintmasket feeder-system her i København, der gør, at al indkommende transferfragt i løbet af helt faste og korte tider kan nå slutdestinationer overalt i Baltikum, Norden og det øvrige Europa. Det finder man ikke tilsvarende i Stockholm ? de har ikke Københavns stærke geografiske placering eller en tilsvarende infrastruktur. Derfor har jeg også tillid til, at de selskaber, der vælger København, har langsigtede planer, for det er ikke et enkelt marked, Danmark, de lander i, men Europa.
Flot fremad- Men stadig: Fra det øjeblik, det svenske Luftfartsverket ansatte driftige folk til at varetage fragten, der hidtil havde levet en slumrende tilværelse, er det gået flot fremad på Arlanda. Vi må se, hvordan billedet ser ud efter nogle år?
-----