Tysk-svensk banealliance
Green Cargo skal købe en betydelig andel af Railion Danmark.
Svenske Green Cargo og tyske Railion går sammen for at udbygge godsbanetrafikken i Skandinavien. Det skal ske ved dannelsen af et fælles selskab – en konstruktion, der skal ske ved at Green Cargo køber en betydelig andel i Railions AG’s danske datterselskab Railion Danmark A/S.
Det fremgår af en fælles hensigtserklæring, der blev underskrevet i går.
Målet er at effektivisere de grænseoverskridende godsbanetrafikker. Kvaliteten af en svensk-tyske banetrafik forventes at blive forbedret væsentligt, når trafikken administreres af et enkelt selskab.
Nye lokomotiverDet fælles selskab vil på mellemlangt sigt investere i yderligere multisystem lokomotiver – der kan køre på såvel svenske, danske og tyske – skinner. Derfor er Railion nu i gang med at udstyre 23 lokomotiver, der kan køre på variabel spænding, så de kan køre i de tre lande.
- Vi sender et klart signal til markedet. Hele den skandinaviske banekorridor kan nu serviceres af et enkelt selskab og samtidig foretager partnerne betydelige investeringer, siger topchefen i Railion-gruppen, Klaus Kremper.
Green Cargo og DB Logistics indgik allerede i 2005 en omfattende samarbejdsaftale.
Green Cargo’ afgående chef Jan Sundling, der har ledet foretagendet siden starten i 2001, er glad for aftalen.
- De nye lokomotiver placerer os i en position, hvor vi kan forenkle processerne betydeligt og øge kvaliteten af vores transportservice markant, siger Jan Sundling.
-----