23948sdkhjf

Tysk-svensk banealliance

Green Cargo skal købe en betydelig andel af Railion Danmark.

Green Cargo skal købe en betydelig andel af Railion Danmark.



Svenske Green Cargo og tyske Railion går sammen for at udbygge godsbanetrafikken i Skandinavien. Det skal ske ved dannelsen af et fælles selskab – en konstruktion, der skal ske ved at Green Cargo køber en betydelig andel i Railions AG’s danske datterselskab Railion Danmark A/S.

Det fremgår af en fælles hensigtserklæring, der blev underskrevet i går.

Målet er at effektivisere de grænseoverskridende godsbanetrafikker. Kvaliteten af en svensk-tyske banetrafik forventes at blive forbedret væsentligt, når trafikken administreres af et enkelt selskab.

Nye lokomotiver

Det fælles selskab vil på mellemlangt sigt investere i yderligere multisystem lokomotiver – der kan køre på såvel svenske, danske og tyske – skinner. Derfor er Railion nu i gang med at udstyre 23 lokomotiver, der kan køre på variabel spænding, så de kan køre i de tre lande.

- Vi sender et klart signal til markedet. Hele den skandinaviske banekorridor kan nu serviceres af et enkelt selskab og samtidig foretager partnerne betydelige investeringer, siger topchefen i Railion-gruppen, Klaus Kremper.

Green Cargo og DB Logistics indgik allerede i 2005 en omfattende samarbejdsaftale.

Green Cargo’ afgående chef Jan Sundling, der har ledet foretagendet siden starten i 2001, er glad for aftalen.

- De nye lokomotiver placerer os i en position, hvor vi kan forenkle processerne betydeligt og øge kvaliteten af vores transportservice markant, siger Jan Sundling.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063