Miljøzoner udskudt en måned
De københavnske starter ikke 1. juli 2008 som først planlagt, men 1. august 2008, oplyser Københavns Teknik- og Miljøborgmester, Klaus Bondam
Oplysningen faldt i går aftes på et duelmøde i Hvidovre mellem Klaus Bondam og DTL-direktør Erik Østergaard i forbindelse med kåringen af den første kandidat til titlen Årets Transportvirksomhed 2007
Et påmonteret partikelfilter koster mellem 40-60.000 pr. lastbil, og det skal på alle køretøjer, der er mere end syv år gamle, fra 1. august 2008, når de kører ind i miljøzonen i København og det var ifølge Bondam "en marginal omkostning".
Æder overskuddetErik Østergaard er helt uenig:
- Det er uomtvisteligt, at de ultrafine partikler er sundhedsskadelige, og derfor har DTL foreslået miljøzoner siden 2003. Men disse såkaldte marginalomkostninger – drift, vedligeholdelse og værkstedsomkostninger – er 1-2 pct. af en lastbils årlige omsætning. Når overskuddet pr. lastbil ligger på 4-5 pct., æder partikelfiltrene op imod halvdelen af overskuddet, fastslog Erik Østergaard.
Miljøzonerne skal køres med så få tekniske og administrative gener som muligt, og derfor aftalte de to at nedsætte en erfa-gruppe eller lignende for at få ryddet så mange problemer af vejen som muligt.
-----