23948sdkhjf

Varmere følelser for modulvogntog

Flere europæiske vognmandsorganisationer ser positivt på modulvogntogene.

Flere europæiske vognmandsorganisationer ser positivt på modulvogntogene.



De 25,25 meter lange og op til 60 tons tunge modulvogntog vækker ikke kun bekymring i den brede offentlighed. Også i vognmandskredse har der på europæisk plan været modstand mod de mere effektive modulvogntog. Men flere og flere landes vognmandsorganisationer begynder at få et godt øje til de lange lastvognstog.

Det kom frem på et møde i IRU’s forbindelseskomite igår.

- Alle organisationerne mener, at IRU bør have en officiel holdning til spørgsmålet, men mødet viser også, at langt det overvejende flertal finder, at denne holdning skal være positiv, siger DTL’s vicedirektør Morten Lindbo.

For og imod

Vognmandsorganisationerne i de nordiske lande, Holland, Storbritannien, Irland, Belgien, Spanien og Portugal samt ikke mindst de nye EU-lande Estland, Letland, Tjekkiet, Slovakiet og Bulgarien betragter modulvogntogene i et meget positivt lys og mener IRU bør anbefale modulvogntog.

- Lande som Frankrig, Italien, Polen og Ungarn har en noget mere usikker holdning til modulvogntog og ønsker en del aspekter drøftet og afklaret, før de siger ja eller nej. Det viser, at ikke alle lande er lige langt fremme i debatten som i Danmark – og at der endda er nogen lande, hvor modulvogntog end ikke har været på dagsordenen, siger Morten Lindbo.

Faldende fragtpriser

En af de ting, der vækker tøven er den øgede godsvolumen på modulvogntogene. Her frygter man at det kan betyde faldene fragtpriser.

Morten Lindbo fremhæver, at hvis ikke man meget hurtigt i IRU får en positiv holdning til modulvogntogskonceptet, så mister projektet momentum blandt de europæiske beslutningstagerne.

IRU vil nu forsøge at arrangere en særlig konference sammen med myndighederne om fordele og ulemper ved modulvogntog.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078