Øget sikkerhed i Østersøen
EU-parlamentet har vedtaget en sikkerhedspakke, som skal beskytte Østersøen mod bl.a. forurening fra russisk olietransport. - Nødvendig stramning, siger Anne E. Jensen.
Skibstransporten gennem Østersøen stiger voldsomt. Ikke mindst transport af olie vil blive udvidet, idet Rusland vil fordoble denne type udskibning fra Skt. Petersborg i løbet af de kommende år. Denne udvikling kan betyde en øget risiko for havarier og forurening af de danske kyster. Den Tredje Maritime Sikkerhedspakke er EU's svar på de udfordringer øget transport til søs medfører.
- Det er glædeligt, at der bliver strammet op på reglerne for søfartssikkerheden, og det er i øvrigt også nødvendigt, siger Anne E. Jensen, medlem af Europa-Parlamentet (V). - Den øgede kontrol i sikkerhedspakken vil betyde, at de dårlige skibe bliver udfaset, hvilket er til gavn for miljøet. Desuden vil de danske rederier nyde godt af lovgivningen, da de over en bred kam ikke vil få problemer med at leve op til de nye krav.
Øget kontrolDen Tredje Maritime sikkerhedspakke indeholder syv direktiver, der blandt andet indebærer at havnekontrollen af skibe skærpes, og at denne kontrol harmoniseres i EU. Desuden etableres et klassifikationssystem for skibene, så dårlige skibe vil blive udsat for særligt hyppig kontrol. I forhold til danske farvande betyder det blandt andet, at skibe der nægter at tage lods ombord i Østersøen, vil blive placeret nederst i rangorden, og altså dermed ofte vil blive kontrolleret.
Den maritime sikkerhedspakke blev vedtaget i Europa-Parlamentets transportudvalg i går tirsdag
-----