Brug chancen til at afskaffe Østaftalen
De begrænsninger, som Østaftalen lægger på anvendelse af arbejdskraft fra de nye EU-lande, har længe været en torn i øjet på arbejdsgiverne i transporterhvervet, fordi den uden at give nogen plusser gør det sværere at klare den store mangel på arbejdskraft.
Derfor vækker det glæde i transportbranchen, at Socialdemokraterne nu er villig til at afskaffe aftalen, og HTS mener, at det vil være helt uproblematisk at fremskynde udfasningen af Østaftalen.
- Danske virksomheder har behov for den lettest mulige adgang til udenlandsk arbejdskraft inden for stort set alle arbejdsfunktioner. Og behovet vil vokse de næste år. Så selv om Østaftalen ikke i samme omfang som tidligere er en barriere for overenskomstdækkede virksomheder, og selv om der er aftalt en udfasning i 2009, vil det være fornuftigt at udfase den endnu tidligere, siger afdelingschef Lars William Hansen, HTS, som dog advarer mod en aftale, hvis prisen skulle vise sig at medføre nye barriere for virksomhederne.
Han er på linje med DTL, som slår fast, at branchen har hårdt brug for afskaffelse af Østaftalen og opfordrer regeringen til at lytte til socialdemokraterne i denne sag.
Grib chancen- Østaftalen sætter begrænsninger på adgang til arbejdskraft. Det vil derfor være særdeles glædeligt, hvis den bliver afskaffet. I de senere år har transportvirksomhederne mistet produktivitet pga. trængsel, digital fartskriver, mangel på arbejdskraft, arbejdstidsregler, uddannelseskrav, køre- og hviletidssanktioner og snærende cabotageregler mv. Derfor opfordrer vi nu regeringen til at gribe chancen, nu hvor Socialdemokraterne har åbnet op for en afskaffelse af Østaftalen, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv, som DTL er medlem af.
Nej tak til tung kontrol- Det vil dog ikke være en farbar vej at gå med på en tidligere udfasning af Østaftalen, hvis dette indebærer nye bebyrdende kontrolforanstaltninger på virksomhederne. Det ser ud til, at Socialdemokraternes udspil peger i den retning, og i så fald er der en grænse for, hvor stor en fordel en sådan aftale vil være for erhvervslivet, advarer HTS
DTL og Danske Erhverv er enige: Vi er skeptiske over for at lade fagforeningerne undersøge arbejdsforholdene, da de også er part i sagen. Arbejdsforholdene bør tjekkes af en uafhængig, offentlig instans, mener de.
-----