Det kører økonomisk for modulvogntogene
Transport-øgning på 55 procent giver blot et merforbrug på knap 20 procent
Det er nu en kendsgerning, at modulvogntogene (MVT) snart for alvor skal til at rulle på de danske veje. Derfor rykker spørgsmålet om der skal investeres i MVT eller ej også nærmere på for mange vognmænd.
Og der er mange spørgsmål i den forbindelse, f.eks. hvad det koster det at rulle en kilometer - og specielt hvor meget mere det koster, end med et almindeligt sættevognstog.
For at være med til at afdække dette spørgsmål, har vi fået udleveret forbrugstallene på et modulvogntog og en forbrugsfaktor på et gennemsnit af flere almindelige sættevogntog fra vognmandsfirmaet Henry Møller A/S i Fjelsø.
Køretøjerne kører vel at mærke i de samme trafikker, og det vil i dette tilfælde sige transporter mellem Sverige og Danmark.
Modulvogntogene har en tilladt maksimal vogntogsvægt på 60 ton mod de almindelige sættevognstogs 48 ton og en maksimal totallængde på 25,25 meter mod de almindelige sættvognstog på 16,50 m.
ForbrugsfaktorenHos det nordjyske vognmandsfirma har man en Volvo FH12, der kører som et linkvogntog, hvor der køres adskilt på de danske strækninger og samlet som et komplet modulvogntog i Sverige.
Det betyder, at trækkeren ikke er så belastet, når den kører på danske veje. Vogntoget er ved kørsel på danske veje reduceret til maksimalt ca. 36 ton vogntogsvægt. Over en tre måneders periode har modulvogntoget kørt 35.495 km med et total forbrug på 14.497 liter diesel. Brændstoffaktoren ender således på 2,4484 km pr liter/ 0,4084 liter pr km. Tilsvarende har standard seksakslet sættevognstog bestående af identiske Volvo FH12" som trækkende enhed og almindelige 13,60 standardtrailere i de samme trafikker haft et forbrug på 12.439 liter diesel over en afstand på 36.136 km, svarende til en forbrugsfaktor på 2,9050 km pr. liter/ 0,3442 liter pr. km
God økonomiHelt groft beregnet betyder det, at modulvogntoget ruller af sted med en totalvægt på 12 ton mere og en længde på yderligere 8,75 m ved en forbrugsfaktor, der blot er 18,65 procent højere end vogntoget på 16,50 meters længde.
Med andre ord ved en stigning på blot 18,65 procent i brændstofforbruget kan man transportere ca. 50 m3 mere gods svarende til en effektivitetsforøgelse på ca. 55 pct.
Dermed vil der isoleret set ved kørsel ud af vejen være god økonomi i at anvende modulvogntogene frem for almindelige vogntog.
-----