Godt samarbejde om undersøgelsen
ITD og DTL har stået last og brast omkring undersøgelsen af tachografens alvorlige virkning på branchen. Aldrig har to organisationer været så enige om resultatet, - og vejen.
Sektionsleder Lars Nielsen, ITD siger:
- Vi har været fælles om alt i undersøgelsen. Lige fra den grundlæggende tilrettelæggelse til udpegelsen af de virksomheder, vi skulle bruge til casen.
- Vi havde fået den digitale fartskriver, der skulle være så god og så nøjagtig. Problemet var bare, at den svarede til de tekniske specifikationer, man havde stillet som krav, da man i sin tid vedtog apparatet. Og det var den situation - samt vedvarende udtalelser fra vores medlemsvirksomheder - der fik os til at foretage kontrollen mellem digitalt og analogt registrerede køretider.
- Da vi fik afvigelserne at vide, satte vi produktionsanalytikere og økonomer til at regne på tallene, og det endelige resultat af sammenligningen - de store økonomiske tab - kom bag på os.
- Det er klart, at målemetoden i den digitale tachograf skal laves om. Og i den henseende er vi allerede nået et stykke. DTL har forelagt resultatet for ministerierne, og vi er i fuld sving med at oversætte analyseresultat og artikler til engelsk, så vi kan fremlægge dem som dokumentation i IRU. Beviset leveres i øjeblikket..
En løsning på måleproblemet- IRU sidder med i den arbejdsgruppe, som EU Kommissionen har nedsat og som rummer repræsentanter fra alle EU's medlemslande og den internationale chaufførføderation, fortsætter Lars Nielsen. - Det er arbejdsgruppens primære opgave at kigge på fortolkningen af køre-hviletidsreglerne i EU og sikre ens fortolkning af regelsættet. Den digitale tachograf er givet i opdrag til en svensk konsulentgruppe, der blandt andre tæller Svenska Vägvärket, der har stor forstand på det tekniske.
De skal finde en løsning på måleproblemet, og tænke fremtid - så vi - også på sigt - har et universelt og optimalt fungerende instrument.
- Også den hollandske vognmandsforening, Transport & Logistik Neederlandse, har for kort tid siden antydet, at hollandske vognmænd mistænkte fejl i de digitale målinger. ITD's og DTL's undersøgelse kompletterer i høj grad TLN's formodninger og skulle gerne munde ud i, at alle lande i EU fortolker køre-hviletidsreglerne ens og at den digitale tachograf bliver korrigeret, så den registrerer køretid for sig og hviletid for sig, slutter Lars Nielsen, ITD.
-----