Brændstoføkonomiske lastbiler gav rekord
Året 2006 blev et rekordår for Volvo Trucks. Aldrig tidligere er der blevet bygget så mange lastbiler på Volvos fabrikker rundt omkring i verden.
Selv peger Volvo på, at det især er den stigende efterspørgsel fra lande i Østeuropa og Nordamerika, der har skabt den store produktion.
- Det gode resultat kan forklares med den succes som de sidste nye lastbilmodeller har skabt. De er udstyret med nye og meget brændstoføkonomiske motorer, som allerede nu opfylder de fremtidige miljøkrav, fremhæver Volvo Trucks, som totalt leverede mere end 105.000 lastbiler i 2006, hvilket er 2 procent mere end i 2005.
- Vores gode lønsomhed har betydet, at vi har været i stand til at investere mere end 10 milliarder svenske kroner i produktudvikling over de sidste fem år, siger Volvos direktør Staffan Jufors. Markedet har taget rigtig godt imod vores produktnyheder. Vi har også investeret meget i at udvikle vores forhandlernet og medarbejdernes kompetencer."
Stor transportvækstOgså i Europa er behovet for godstransport er stadig meget højt, og Volvos leverancer steg med 15 procent i Europa. Traditionelle stærke markeder som Frankrig, Tyskland og Holland oplever øget efterspørgsel, samtidig med at lastbilsalget i Østeuropa er inde i en positiv udvikling.
Den største vækst i leveringer i 2006 tegnede Rusland og Polen sig for med henholdsvis 82 procent og 56 procent.
Det nordamerikanske lastbilmarked nåede også et rekordniveau i 2006. Totalmarkedet blev på 340.000 køretøjer og på dette marked øgede Volvo markedsandelen til 10,8 pct. mod 10,5 i 2005. En væsentlig årsag til den pæne vækst er den såkaldte "forkøbseffekt" som opstod i perioden op til den 1. januar 2007, da de nye emissionsregler EPA 07 trådte i kraft. Mange kunder valgte at investere i den gamle teknik på området.
På markederne Sydamerika, Asien, Mellemøsten og Afrika har udviklingen været relativt stabil for Volvo.
Europæisk program
Siden efteråret 2005 har Volvo Trucks fornyet hele sit produktprogram i Europa. Først blev den nye generation af Volvo FH og Volvo FM præsenteret, med den helt nye brændstoføkonomiske 13-liter motor, som allerede nu opfylder lovkravene vedrørende emissioner, som træder i kraft i 2009.
1. februar 2006 fulgte præsentationen af verdens stærkeste lastbil - Volvo FH16 med op til 660 hk.. Og det europæiske produktprogram fik yderligere bredde, da Volvo FL og den helt nye Volvo FE blev præsenteret i juni.
- Ved at præsentere to helt nye distributions lastbiler, ønsker Volvo Trucks at nå en bredere kundegruppe i dette segment i lighed med den bredde Volvo Trucks har i det tungere lastbil segment, lyder det fra Volvo, som samtidig lancerede et nyt forretningskoncept lanceret for distributionstrafik i bymiljø.
Ud over lastbiler til eksportkørsel og regionale transporter i Europa ønsker Volvo med lanceringen af to helt nye, mindre og lettere lastbiler at stå stærkt inden for distributionsbranchen.
CO2-NeutralI dag taleralle om CO2, men allerede i 2006 annoncerede Volvo Trucks sin målsætning om at alle produktionsanlæg i Europa skulle være CO2 neutrale. Som tidligt som i 2005 tog Volvo initiativ til at gøre Tuvefabrikken i Göteborg CO2 fri. Det betød et skifte til
-----