Allerede flere fejltankninger
Der har allerede været flere hændelser, hvor chauffører har tanket AdBlue i dieseltanken.
Godt nok er der lavet flere tekniske foranstaltninger på servicestationernes anlæg, der skulle forhindre dette i at ske, men systemet er ikke 100 procent sikkert. Ansvaret ligger i sidste ende hos den der tanker, siger Product manager for AdBlue hos Yara Industrial A/S i Fredericia, Claus Bertelsen.
- Alle anlæg er tydeligt skiltede med advarsler om ikke at komme AdBlue i dieseltanken. De østeuropæiske chauffører står for den største andel af fejltankningerne. Derfor har vi yderligere skiltet med symboler som burde være til at forstå.
- Håndteringen af AdBlue sker i dedikerede systemer af hensyn til kvalitet og renlighed. Jeg oplever dog, at flere mellemlagrer eller transporterer det i urene beholdere. Dette vil ødelægge specifikationerne på AdBluen, så tiden vil vise om SCR systemet på lastbilerne tager skade af denne håndtering, fastslår Claus Bertelsen, som forventer sig meget af 2007.
- Vi har forberedt os på "AdBlue-Tsunamien" og opbygget lagre samt distributionssystemer der skal bære den stigende efterspørgsel, siger han
Uhensigtsmæssig afgiftI øvrigt opleves kvælstofsafgiften som kun findes i Danmark som meget uheldig. Den er til stort besvær for afregningen at AdBlue. Ude i Europa betragter man os som noget skøre, når de hører at vi har en kvælstofafgift på AdBlue.
- Man må dog forvente at transportbranchen tager debatten op med politikerne, når problemet vokser og branchen indser hvor megen administration det kræver, siger han.
-----