23948sdkhjf

Fransk aluminiumstipper til det hele

MULITRUNNER DK93 er en firkantet standard tippeladstrailer bygget i aluminium

MULITRUNNER DK93 er en firkantet standard tippeladstrailer bygget i aluminium



Der var stort ståhej, da de første Benalu tippeladstrailere i aluminium i begyndelsen af 80erne begyndte at dukke op på det danske marked.

De vil vælte markedet, lød dommen fra mange inden de overhovedet havde set dem i funktion. Men uanset om man vil indrømme det eller ej, så blev vejen banet for at tippeladstraileren kunne anvendes overalt, - næsten.

I dag bliver de også brugt til næsten alt. Selv kørsel med opgravet jord og ler fra gravemaskine. Gods der kræver sin mand, når der skal læsses af.

Bliver læsset hængende i den ene side kan traileren let vælte. Men der er nok betydeligt færre vælteskader end tidligere, set i forhold til antallet af tippeladstrailere.

Når Benalu har haft succes skyldes det uden tvivl den altid gode lasteevne, som kan tilskrives konstruktionen i aluminium.

Mange vognmænd kører i dag under hårde betingelser. Der kan ikke køres med overlæs. Hvis de alligevel gør det, bliver de straffet af kunden med et fradrag i fragten, og derfor gælder det absolut om at have så stor en nyttelast som muligt. Hvert kilo som kan medtages tæller i regnskabet. Mange læs bliver nemlig fragtafregnet i kg.

Et lille regnestykke

Her kan man nemt sætte et lille regnestykke op. Hvis man kører tre ture om dagen, fem dage om ugen, 40 uger om året, så giver det 600 ture pr. år. Antager vi så, at en Benalu tippeladstrailer laster et halvt ton mere end konkurrenterne, og vognmanden får en fragt på 50 kr. pr. ton, så giver det en øget fortjeneste på 15.000 kr. om året.

Hvis vi tillige sætter den effektive levetid på en tipsættevogn til seks år, vil det give en merindtægt på 90.000 kr. i trailerens levetid.

Med det høje aktivitetsniveau inden for hele byggesektoren er der en efterspørgsel uden sidestykke efter transport. Det betyder også, at der er stor efterspørgsel efter tippeladskøretøjer, og det har smittet af.

Mange vognmænd har anskaffet sig nye køretøjer til bygge- og anlægskørsel. Også vognmænd, som tidligere kun har udført landevejstransporter med presenningskøretøjer, er pludselig begyndt at interessere sig for bygge- og anlægssektoren.

Hos Ejner Hessel har man sidste år fået forhandlingen af både Fruehauf og Benalu trailere, så man med et slag også har fået tippeladstrailere på programmet. Et tiltag som helt sikkert har ført koncernen endnu tættere på at blive totalleverandør til transportvirksomhederne.

Moderne køretøj

Vi har valgt en Benalu tippeladstrailer som denne Månedens Køretøj. På det rent tekniske område er der tale om et moderne produkt, med et chassis i aluminium og lad i aluminium. Egenvægten er 5.760 kg dog ekskl. Vægt af plastbund, som skal lægges til. Vægten på plasticbelægning udgør 495 kg.

Selve opbygningen er et almindeligt firkantet lad med bagtip, tophængt bagsmække med mekanisk lukkemekanisme samt asfaltskuffe. Indvendig er ladet belagt med en plasticbelægning på 15 mm i bunden og 10 mm i siderne.

I forenden er der gangbro, som sidder fast på forsmækken og følger med ladet op, når der tippes. Det kan dog være en ulempe, hvis der tippes inde i haller med lavt til loftet.

Mange tippeladstrailere fra konkurrerende producenter har gangbroen placeret på forenden af chassiset, så den bliver nede under tipning.

Til at dække godset, er der en fastmonteret rullepresenning, som lige kan rulles over fra højre mod venstre. En fornuftig løsning, som efterhånden ses på flere og flere tippeladskøretøjer.

I fronten er der monteret et stort HYVA tipstempel, som klarer arbejdet med at tippe ladet op. Trailere er som en af de få af sydeuropæisk oprindelse konstrueret helt rigtigt med 16 ton kongebolt og trippelbogie med 24 ton samlet akseltryk.

Dermed er det ikke noget problem at nå de 48 ton vogntogsvægt, så vægtreglerne kan udnyttes helt ud.

Meget dansk

Akslerne er en typisk dansk specificering, nemlig tre styk ni tons BPW Eco Plus med tromlebremser.

Akselophænget er også fra BPW, nemlig luftbælge udstyret med hæve- sænkefunktion. Bremsesystemet er af typen WABCO EBS 2S-2M med fjederhåndbremse på to aksler. For at sikre tilkørslen til asfaltmaskiner og aftipningskummer, er bagkofangeren konstrueret, så den lige kan vippes op.

Baglygtebestykningen er også meget dansk. Her er nemlig placeret fire runde trekammerbaglygter af den type, som alle danske vognmænd absolut gerne vil have. Hertil kommer to baklys og to slingrelys, så det er næsten som man kan ønske det.

Måske burde der også være en enkelt tågebaglygte.

Som noget specielt er Benalu tippeladstrailer udstyret med en låseanordning, der nærmest holder ladet på plads, når der for eksempel køres med tom vogn på ujævnt underlag. Ved kørsel på et dårligt underlag kan ladet ellers ligge og hoppe, og det er hverken godt for tipstemplet, chassiset eller chaufføren.

Flot finish

Denne Benalutrailer er et rigtig flot produkt, som helt er specificeret til de nordiske forhold, hvor bl.a. det forhold, at der skal være plads til en rigtig treakslet trækker foran støttebenene, og at kongetappen samtidig kan klare overførslen af et tryk på 16 ton er overholdt.

Med den flotte finish og udstyr som omfatter både værktøjskasse samt en stige, der ligger under højre side af ladet, kan man let tro at der er tale om en håndbygget version.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125