23948sdkhjf

I dag en af Danmarks største autoforretninger

Hvordan midtjysk brugtvognsforhandling blev til et multiforetagende

Hvordan midtjysk brugtvognsforhandling blev til et multiforetagende



Viften er særdeles bred: Leverance af nye Mercedes person- og lastvogne, forskellige mærker af påhængskøretøjer, kraner, tippelad samt ophuggervirksomhed m.v. er alt sammen kendte aktiviteter i den efterhånden meget store autokoncern med domicil i den midtjyske by Brande.

Det startede alt sammen med, at Ejner Hessel var vognmand og bl.a. kørte brunkul, endog med en Scania-Vabis.

På grund af en arbejdsulykke stoppede han som vognmand. Og i 1968 begyndte han med domicil i Herning at handle med brugte lastvogne. Det var dengang at mange vognmænd aldrig kom i nærheden af fabriksnye lastvogne. Finansieringen var for svær og anskaffelsesprisen var høj på en ny lastvogn.

Dengang var udnyttelsen nok heller ikke så stor. En lastvogn, der var fire år gammel, kunne godt have kørt så lidt som 100.000 km. Det er jo næsten utænkeligt i dag, hvor der er lastvogne, som kører op mod 350.000 km om året.

I mange år var det specielt brugte Scania og Volvo lastvogne, som Ejner Hessel skaffede til sine kunder fra Sverige. I 1968 blev firmaet flyttet til markedspladsen i Brande, hvorfra det hele blev drevet i ca. tre år.

I 1974 byggede Ejner Hessel Lastbilcentret i Brande. Et efter datidens forhold nærmest ukendt fænomen med et sådan stort center, hvor der både var serviceværksted, dækcenter, karrosseriværksted, malerværksted og nødvendige prøvestande.

Grunden var på hele 40.000 m2, så der var tale om en meget stort areal efter datidens forhold.

Dernæst blev virksomheden i 1977 autoriseret FIAT-forhandler. FIATs lastvogne blev undervejs til Iveco, og i 1978 byggede Ejner Hessel et nyt lastvognsværksted i Vejle. I den periode lærte de opfindsomme mennesker hos Ejner Hessel Iveco-koncernen hvordan en rigtig lastvogn skulle bygges. Man satte simpelthen bogieaksler med tvillingehjul fra Nummi-koncernen i Finland på lastvognene, og på den måde fik man bygget nogle lastvogne, som jyske vognmænd kunne anvende til deres opgaver - og som vel at mærke kunne hamle op med konkurrenterne fra Sverige.

Springet til Mercedes

I 1987 blev IVECO-forhandlingen opgivet til fordel for forhandlingen af Mercedes. Ejner Hessel A/S blev Mercedes lastvognsforhandler i Brande og overtog samtidig hele forhandlingen med både personvogne og lastvogne i Herning.

Dernæst overtog Brande-koncernen Bohnstedt-Petersens afdelinger i Vejle, Holstebro og Ringkøbing.

Da Ejner Hessel i 1993 holdt 25 års jubilæum, var det som autoriseret forhandler af Mercedes i fem jyske byer og med ikke færre end 220 medarbejdere. I 1994 fulgte overtagelsen af Mercur i Silkeborg med afdeling i Viborg. I januar 2003 overtog man Mercedes-forhandlingerne i Års og Thisted, og for halvandet år siden fulgte hele Bache-koncernen med afdelinger i Århus, Randers, Aalborg, Hjørring, og i foråret 2006 overtog Hessel-koncernen også trailerværkstedet hos EKV Transport i Hørning.

Ejner Hessel har i dag over 600 medarbejdere.

Andre aktiviteter

Når det gælder påhængskøretøjer, er Ejner Hessel A/S forhandler af Zorzi, Benalu, Fruehauf og HGE desuden forhandles PM Kraner. Som noget helt specielt har Ejner Hessel A/S også en rigtig lastvognsophuggerafdeling, hvor mange lastvogne og påhængskøretøjer hugges op, og mange vigtige dele bliver lagt på lager for at blive solgt videre.

Ud over lastvogne fra Mercedes samt de nævnte trailer- og kranprodukter, er Ejner Hessel A/S også forhandler af DaimlerChryslers andre produkter Chrysler, Jeep og Dodge, der både er på personvognsmarkedet og på markedet for lette erhvervskøretøjer.

Ejner Hessels ophuggerafdeling i Brande er blandt de absolut største af sin slags herhjemme.

I 2006 omsatte den afdeling for over 41 mio. kr. Mange dele går til eksport, men der sælges også en del brugte reservedele herhjemme.

Stærk på vej mod 2 mia

Ejner Hessel-koncernens omsætningen nåede i 2006 op på ca. 1,85 mia. kr., så man er godt på vej mod milliard nummer to. Overskuddet af driftsselskabet forventes at blive på ca. 60 mio. kr. før skat.

I alt røg der 3.200 nye og 1.850 brugte enheder "over disken". - Heraf ca. 500 nye Mercedes-Benz lastbiler og 420 brugte lastbiler. 120 nye trailere og lige så mange brugte. 1.300 nye Mercedes-Benz varevogne og ca. 700 brugte varevogne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094