Både et spørgsmål om udstyr og træning
Det kræver noget ekstra at køre rigtig vinterkørsel. Gode vinterdæk, et velfungerende køretøj og en kompetent chauffør er vigtige elementer fremgik det af det stort anlagte vinterkørsels-arrangement i Norge
Vognmænd, som fast kører på Norge, sørger som regel for at have udstyret i orden. De ved, at det koster mange penge at få vognen bjærget tilbage på vejen, hvis man skulle være uheldig at køre i grøften.
Derfor er det som regel også kompetente chauffører, man sender af sted til vort nordiske naboland ved vintertid. I hvert fald hvis transporten går lidt længere væk end lige Oslo.
For at få et godt indblik i, hvordan man kan specificere køretøjerne, havde den nordiske Scania-organisation sammen med den norske dækkoncern Dekkpartner etableret et vinterkørselsarrangement på Golfjellet i Norge.
Scania havde således stillet en række nye lastvognsversioner til rådighed, alle med nye vinterdæk af god kvalitet og bl.a. af mærkerne Michelin, Good-Year, Nokian, Bridgestone Yokohama og Bandag. De nye Scania lastvogne omfatter versioner lige fra P230 og op til R620 både som forvogne og som sættevognstog, udstyret med alle mulige moderne tekniske løsninger, som bl.a. Opticruise, retarder, Traction Control (nogen vælger at kalde det ASR), ESP m.v.
Smalle fjellvejeTil at teste de forskellige lastvogne havde man lavet flere forskellige ruter på de små og smalle fjellveje som indeholder masser af bakker. Det er for en som mig en fornøjelse at køre med denne type moderne lastvogne.
Man sætter sig ind i 620 hk Scania med automatiseret gearskifte og tandembogie og sætter bare gearvælgeren i kør position - og oplever så hvor fint det kører. Tandembogien er spærret på langs og hvis det kniber, lyser tractionlampen lige en gang, fordi et spindende hjul bliver afbremset.
Selv om jeg tidligere har prøvet at køre med Opticruisegearkasse i vinterføre, så kan jeg kun sige, en gearkasse med automatiseret gearskifte også i den situation er et godt valg. Scanias Opticruise kører bare godt på både is og snedækkede veje. Når man kører op ad en bakke og måske er bange for at gearkassen lige pludselig skal skifte gear, så trykker man blot på enden af gearvælgeren. Herved er gearkassen ovre i manuel skifte, og chaufføren kan nu selv bestemme, hvornår der skal skiftes gear. Skiftet sker let og elegant ved at bevæge gearvælgeren i op eller nedadgående retning.
Chauffør og dækNår man kører vinterkørsel i områder som her på Golsfjellet, så er det først og fremmest chaufføren og dækkene, det kommer an på. Det er selvfølgelig også vigtigt at køretøjet er toptrimmet, og at alt fungerer som det skal. Anvender man den rigtige dæktype til årstiden? Rigtig dæktype bør vel at mærke være på alle hjul. For det er nødvendigt både at kunne styre og bremse, ikke bare at undgå at køre fast. Her er det ikke nok med blot at have dybe mønstre, men også den korrekte gummiblanding med de rigtige lameller. Derfor duer det kendte argument - at nye helårsdæk godt kan gøre det ud for vinterdæk i snæver vending - heller ikke.
Dernæst er det chaufføren, det hænger på. Har han den nødvendige uddannelse, kender han sit vogntog? Han bør også have en rigtig god føling med vejbanen gennem rattet. Dernæst er forhold som erfaring og koncentration også vigtige parametre. For man er nødt til at have en finger på det hele, og det er vel at mærke hele tiden, når man kører i sådan et føre. Man er nødt til at have en vis portion erfaring med kørsel i vinterføre inden man bevæger sig ud på norske fjellveje en vinterdag med et 48 ton tung vogntog. Opfylder man alle disse forhold, ja så bør transporten kunne komme sikkert frem.
-----