23948sdkhjf

Lettelse over lempelser

Det er en del af demokratiet, og som regel ender det med ? hvis ellers der er fornuft i den nye lov ? at folk affinder sig med den nye tilstand.

Det er en del af demokratiet, og som regel ender det med ? hvis ellers der er fornuft i den nye lov ? at folk affinder sig med den nye tilstand.



Men af og til viser det sig, at lovgiverne skyder helt over målet ? at nye regler får utilsigtede virkninger. Og her er det vigtigt, at politikere og ministre forstår at lytte aktivt. Hvad er klynk, og hvad er seriøse protester.

Ingen kan være i tvivl om, at politikerne i sagen om stramningerne af sanktioner for overtrædelser af køre-hviletidsbestemmelserne har skudt gråspurve med kanoner. Man har ramt et helt erhverv på både troværdigheden og økonomien i forsøget på at få nogle i øvrigt fornuftige regler på plads til gavn for trafiksikkerheden.

Når ganske almindelige erhvervsudøvere, som dag ud og dag ind passer deres arbejde seriøst og ansvarligt ? og med respekt for landets love, skal de ikke risikere helt uforvarende at løbe ind i en kæmpebøde. Chauffører skal ikke køre ud på landevejen med frygt for at have overset en bagatel-agtig detalje ? som betyder at de kommer hjem uden kørekort og dermed uden arbejdsindtægt. De har snarere fortjent en anerkendelse for dag ud og dag ind at holde Danmark i gang på en ansvarlig og trafiksikker måde.

Derfor er det velgørende at se, at det er lykkedes transportbranchen gennem argumentets kraft og en stribe bizarre eksempler på følgerne af loven, at overbevise justitsministeren og hendes embedsmænd om, at man har brugt forhammeren til det stykke finmekanik, som et veldrevet godstransport-erhverv faktisk er.

Den danske model med modstående parter, der forstår at samarbejde har ofte båret frugt. Og dialogen mellem det offentlige og den private sektor har ofte vist sig til fordel for begge parter, når den bygger på den nødvendige tillid.

Det er en tillidserklæring fra transportbranchens side, når den tøjler sin notoriske og langt hen ad vejen berettigede vrede, og henvender sig til politikerne i forventning om at blive hørt og taget alvorligt.

Og der er også en god portion tillid i justitsministerens lempelser af sanktioner og bødekataloget. Vognmænd og chauffører forventes at kvittere med fortsat ansvarlighed.

Vi når nok aldrig så langt, at erhvervsfolk kommer til at holde af hverken skatter eller afgifter eller snævre rammer for erhvervsudfoldelsen. Og når regering eller politikere melder ud med ugennemtænkte forslag på de professionelles boldgade, vil reaktionen komme lige så prompte som altid!

Men det er på mange punkter lykkedes regeringen at gennemføre et erhvervs-støttende politik. Det er intet tilfælde, at det går økonomisk godt i øjeblikket. Regeringen har sin del af æren for at opsvinget har fået lov at blomstre, og nu kan danne basis for en stærk satsning på fremtiden.

Så længe regering og erhverv, politikere og borgere føler at de kan stole på hinanden, så længe kan vi udbygge et moderne erhvervsliv med fokus på de store udfordringer både på hjemmefronten og ude i verden.

Selvfølgelig ser man forskelligt på tingene ? det politiske spektrum er jo bredt herhjemme. Og selvfølgelig er det vores gruppe, der har ret og vores synspunkter der er indlysende rigtige. Men hvis man kan enes om de vigtigste mål ? udvikling og velfærd, så er vi allerede kommer et stykke ad vejen.

Køre-hviletidsproblemet bliver ikke løst komplet fra den ene dag til dag anden. Men når der er taget hul på sagen i en positiv ånd, så kommer resten nok til sidst.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064