23948sdkhjf

Havne som transportcentre

Brancheorganisationen Danske Havne vil gerne gøre medlemshavnene til transportcentre. Men det er kun de største havne, der falder naturligt ind i rollen, hvis man anvender den klassiske definition på transportcentre.

- Det er rigtigt, at det ikke er alle erhvervshavne, der kan fungere som transportcentre. Men vi ser gerne havne som et netværk, hvor de spiller forskellige roller, der understøtter hinanden. I takt med de stigende godsmængder vil der også opstå et behov for øget trafik havnene imellem, hvad enten havnen er et egentligt transportcenter, en terminalhavn eller en regional erhvervshavn, siger sekretariatsleder Tom Elmer Christensen, Danske Havne.

Netop havnenes specialisering og regionale placering står i fokus, når Danske Havne afholder generalforsamling.

Container-eksplosion

De danske havne har efterhånden overvundet dykket i godsomsætningen efter åbningen af Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Der har ganske vist været en mindre nedgang omsætningen på bulk, men faldet findes udelukkende inden for kul og olie. Containertrafikken er til gengæld steget kraftigt de senere år.

Containeromsætningen på danske havne steg med 25 procent fra 1999 til 2005. Mere end halvdelen af stigningen faldt i 2005 og er fortsat i 2006.

CMP melder om en vækst i containeromsætning på omkring 10 procent. I landets største containerhavn Århus Havn, er omsætningen angiveligt steget med omkring 25 procent på et år.

- Det er selvfølgeligt samhandlen med Asien, især Kina, der står bag stigningen i containertrafikken. Men der er også mere og mere stykgods, der går i container i dag, siger Tom Elmer Christensen.

Han påpeger, at selvom størsteparten af containeromsætningen går gennem Århus og CMP, så drypper containerudviklingen også pænt af på ro/ro-havnene.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062