Nu lempes bødekataloget
Det nye udspil på området blev præsenteret for branchens organisationer på et møde i ministeriet forleden og betyder en lempelse af de hårde bødestraffe for overtrædelse af køre-hviletidsreglerne.
- Vores umiddelbare reaktion, er at udspillet både i ånd og i indhold var positivt. Vi er blevet imødekommet på en lang række områder, og vores vurdering er, at der er tale om reelle forbedringer, siger direktør Michael Svane, HTS.
En erkendelseSamme opfattelse har ITD-direktør Mogens Therkelsen, som kalder justitsministerens udspil for et godt stykke arbejde, som vil medvirke til at stoppe de uheldige virkninger af bødekataloget, der efter hans vurdering har medført afgang af såvel chauffører som vognmænd.
- Ministeren har virkelig lyttet til branchen. Og det er også positivt, at ministeren har tilkendegivet, at der fortsat er mulighed for at tage tilbageværende problemer op. Vi skal nu analysere udspillet nærmere og komme med vores tilbagemeldinger, men umiddelbart ser det fornuftigt ud, og det påskønner vi. Der er et stort behov for at få rettet op på de uheldige virkninger af lovgivningen, og det har ministeren erkendt, siger Mogens Therkelsen.
Udestående punkterMichael Svane peger på, at blandt de punkter, som endnu udestår, er den fortsatte mulighed for at frakende kørekort efter virksomhedskontrol.
- Her må vi arbejde videre med at få gennemført ændringer. Heldigvis har ministeren ikke lukket døren for yderligere forbedringer. Det vigtigste er, at vi har fået en række forbedringer. Meget kan klares administrativt og derfor hurtigt træde i kraft, siger Michael Svane.
- Vi har ikke fået afskaffet alle de problemer, vi har påtalt, men på mødet i december blev der skåret en skive af ?pølsen? og på mødet i dag en stor bid mere, siger Michael Svane.
Samlet analyseJustitsministerens udspil bestod af en pakke med lempelser af sanktionerne og ændret administrativ praksis i situationer, hvor der er tale om mindre overtrædelser af reglerne om pause og hvil, og hvor færdselssikkerheden ikke bringes i fare.
Det er aftalt, at transporterhvervet inden for kort tid kommer med en endelig tilbagemelding til justitsministeren.
Under mødet tilkendegav justitsministeren også, at der fortsat vil blive udarbejdet en samlet analyse af bødekatalogets konsekvenser ved årsskiftet 2007-2008.
I en fælles udtalelse fra de transport-organisationer, som deltog i mødet, bliver det fastslået, at transporterhvervet vil fortsætte med at bidrage med eksempler på uhensigtsmæssige konsekvenser af bødekataloget.
Mødet er kommet i stand efter, at arbejdsmarkedets parter og transportbranchen i efteråret kom med eksempler på bødekatalogets konsekvenser til Justitsministeriet og udarbejdede et samlet oplæg til ændringer af visse af de branchetruende elementer i det nuværende bødekatalog.
En håndsrækningDet er en håndsrækning til vognmændene. De får nu lidt friere vilkår, siger det konservative medlem af Retsudvalget, Allan Niebuhr og tilføjer:
- Lovgivningen skal naturligvis ikke ødelægge en hel branche, og hvis vognmandsbranchen mener, at der bør lempes, så reagerer vi naturligvis, men det må vel at mærke være et samspil. Det vil sige, at de enkelte vognmænd nu skal vise den fornødne ansvarlighed, siger han.
-----