23948sdkhjf

Nej til generelt overhalingsforbud

- Vi så langt hellere, at man i overvejede at skifte til dynamiske overhalingsforbud, så overhalingsforbuddet blev indrettet efter de aktuelle forhold på strækningen, siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL.

Han har på et møde med Vejdirektoratet omkring forslaget om et generelt overhalingsforbud peget på, at der ikke er behov for et generelt overhalingsforbud på de 2-sporede motorvejsstrækninger i Danmark.

Det er transportministeren, som har stillet forslaget, som nu befinder sig i en høringsfase.

- Vi har anbefalet, at man prøver at vende blikket mod resten af Europa. Der er faktisk ingen lande, som går den vej, som man overvejer i Danmark. Tendensen er tværtimod, at man i stedet for faste overhalingsforbud arbejder med dynamiske former, som tager højde for trafiksituationen, siger han.

Hvor er behovet

- Det er længe siden, at vi har accepteret de eksisterende overhalingsforbud herhjemme. Og de er jo også efterfølgende blevet udvidet med flere strækninger, så vi kan slet ikke på øje behovet for at gå videre ad den vej, siger Morten Lindbo.

Transportbranchen har fra starten peget på, at den type forbud både kan føre til lavere produktivitet, flere lastbiler på vejene og endnu større chaufførmangel og transportministerens forslag vakte fra start undren.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078