23948sdkhjf

Arbejdskraften stadig det store problem?.

Mangelen på arbejdskraft er fortsat den største umiddelbare hæmsko for dansk transporterhvervs udvikling. En række forsøg har været gjort fra forskellig side for at tiltrække både tysk og svensk og polsk arbejdskraft til landet, men aktivitetsniveauet i landene er stigende og disse lande har i dag selv brug for arbejdsstyrken.

Situationen er nu så fremskreden, at Danmark må længere ud i periferien for at sikre, at virksomhederne har de medarbejdere, de skal bruge fremadrettet. Og problemet gælder helt specielt på chaufførsiden i nationale såvel som internationale transporter.

Formanden for ITD, direktør Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S, Padborg, har problemet tæt inde på livet. Han siger:

- Situationen for landevejstransporter er lige nu den, at vi stadig mangler mange chauffører til at udføre transporterne. Det er et problem at få varerne ud til rette tid, - og det er derfor nødvendigt at man lemper ? eller helt fjerner Østaftalen ? så det bliver frit at få fremmed arbejdskraft til Danmark fra de lande, som har overskud af arbejdskraft.

- Det er imidlertid ikke mere så let at hente arbejdskraften i udlandet som det var for bare et halvt år siden, fortsætter Mogens Therkelsen. - Billedet er allerede ved at vende: Polen er så småt begyndt at mangle arbejdskraften, og i Tyskland ? der nu igennem næsten et år har kørt med vækst ? får selv brug for al den arbejdskraft, der kan mønstres til at cementere væksten.

- Det betyder, at vi skal endnu længere væk for at få den nødvendige arbejdskraft til Danmark Vi skal til Baltikum, Tjekkiet, eller nogle af de helt nye EU-medlemslande, - og det medfører forstærkede problemer både med hensyn til sprog og uddannelse.

Vigtig indslusning

- Det er et problem, som politikerne hurtigst muligt skal ha? taget fat på, for det bliver ikke bedre af at vente. Der skal langt bedre uddannelsestilbud til udefra kommende arbejdskraft, så de hurtigt lærer at klare sig på dansk og ikke mindst forstår de danske transportsystemer og serviceniveau.

- Udover sprogbarrieren ? som er det absolut største problem ? er det også nødvendigt at politikerne ser på indslusningsproblematikken i omskolingsperioden. Det er lønnen, jeg taler om ? den skal naturligvis afspejle, at der er tale om indslusning af fremmed arbejdskraft, der tilbringer en meget væsentlig del af arbejdstiden på skolebænken.

- Problemet med manglende arbejdskraft eksisterer både på det nationale og det internationale transportområde. Der er i øjeblikket specielt mangel på chauffører ? og både Tyskland og Polen er ude af stand til at levere det antal medarbejdere, vi har brug for, siger Mogens Therkelsen.

Afgang fra erhvervet

:- Det er en klar bremse på udviklingen. Vi ved, at der kommer øgede godsmængder, og hvis ikke vi får flere biler ud at køre, vil transportarbejdet gå til udlandet. Det danske transporterhverv er p.t. også presset af det hårde bødekatalog, som man endnu ikke har fundet en løsning på. Det har medvirket til at forstærke afgangen og svække tilgangen til erhvervet, så det er faktisk både chauffører og vognmænd, der er ved at blive en mangelvare i Danmark, fastslår ITD-formanden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062