23948sdkhjf

I gang med den elektroniske fremtid

- Kunderne og ikke mindst chaufførerne forventer, at servicen både før, under og efter overfarten er i top, påpeger Claus Riis, Stena Line Freight og nævner, at kunder ønsker forskellige valgmuligheder - ikke mindst for chaufførerne.

Og Claus Riis giver her et eksempel på, hvordan elektroniske løsninger ventes at gøre tingene meget lettere.

- Når en speditør i 2010 beslutter sig for at benytte en af Stena Lines færger for at komme til Sverige, så taster speditøren blot oplysningerne ind i Stena Lines on-line bookingsystem og angiver, at lastbilen skal med fra Frederikshavn til Göteborg. Bilen er hermed booket på den afgang der tidsmæssigt passer til bilen.

Chaufføren får via Stena Lines SmartNet mobile løsning bekræftet sin faste plads, og får samtidig besked, hvis færgen skulle være forsinket.

Når bilen fysisk kører ind på terminalen i Frederikshavn registreres dette elektronisk i Stena Lines check in, og alle oplysninger om bil/gods/chauffør overføres on-line til Stena Line. Chaufføren får automatisk besked om hvilken bane han skal køre i.

Medmindre han skal ind i ekspeditionen for at få lavet toldpapirer, hvis han skal til Norge, så kører han direkte frem til ombord-kørsels området.

Trailere

Skal han derimod aflevere sin trailer, som skal sendes som løstrailer til Göteborg, så kører han igennem det automatiske besigtigelses kontrol-anlæg som registrerer og fotograferer traileren.

Traileren registreres elektronisk hos Stena Line. Og i samme øjeblik traileren er registreret, går der en besked retur til chaufføren med information om, hvor på terminalområdet han skal stille traileren.

Mens han venter på, at færgen kommer ind for at losse, så han kan få en trailer med retur, har han mulighed for at benytte det trådløse internet på terminalen, så han kan få glæde af sin medbragte bærbare pc eller PDA.

Han kan selvfølgelig også gå ind i ekspeditionskontorets ventesal hvor der er fladskærms-tv samt varme drikke.

Bestilt i forvejen

Hvis vi igen ser på situationen for den selvkørende enhed, så sidder chaufføren og venter på ombordkørsel, alt imens han overvejer, hvad hans måltid ombord skal indeholde.

På sin mobil eller PDA via SmartNet får han nogle valgmuligheder, som han kan krydse af. Dermed får personalet i Truck drivers lounge ombord besked i god tid og kan dermed forberede maden så den står klar når chaufføren går ombord.

Samtidig skal han beslutte, om han vil sove ombord eller blot have adgang til badefaciliteter. Vælger han sin egen kahyt kan han samtidig bestille en filmfremvisning i kahytten.

Samtidig har Stena Line nu alle de oplysninger der skal til for at kunne lave en faktura, som overføres til kunden elektronisk.

Godt på vej

Sådan regner Stena Line med, at det kommer til at se ud, og færgerederiet er godt på vej. SmartNet mobile er allerede introduceret. Besigtigelses-anlægget for løstrailere er ved at blive opført, og det trådløse internet kører.

On-line bookingsystemet har allerede kørt i flere år og er meget populært blandt rederiets kunder.

Cirka 50 pct. af alle bookinger til Stena Line foretages via on-line booking systemet.

Genkendelse

Claus Riis, Stena Freight, fortæller, at næste store skridt bliver at udvikle det system, der skal genkende de ankomne lastbiler samt trailere på terminal området, så det automatiske check-in system kan etableres.

Det system, som skal registrere enhederne, når de ankommer terminalen er endnu på tegnebrættet.

Det afhænger af hvilke type elektronisk device, som vognmændene vælger at udstyre deres biler/trailere med, oplyser Claus Riis.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062