Stor fremgang for europæisk shortsea
Unifeeder med hovedsæde i Århus, har med stor succes i mere end 20 år drevet intermodal shortsea trafik i Europa.
- Vi har arbejdet med shortsea shipping og intermodale container transporter før det blev moderne, siger direktør Michael Bergh, Unifeeder Shortsea Service.
- Væksten i vore europæiske trafikker har været på mere end 12 procent i gennemsnit de sidste 10 år, og vi ser meget positivt på fremtiden, siger han og fremhæver, at fokus-området er trafik mellem det europæiske kontinent på den ene side, og de nordiske lande, Rusland og Baltikum på den anden.
Specielt Rusland og Baltikum er i vækst, men også de nordiske lande følger godt med.
Han påpeger, at kombinationen af bil/bane/skib kan være særdeles attraktiv, når den koordineres og planlægges rigtigt.
- Det er vigtigt at kunderne ikke oplever overgangen mellem de forskellige transport former som et problem, derfor sælger vi oftest dør-til-dør løsninger, hvor kunderne får en direkte sammenlignelig pris og service, siger Michael Bergh, og nævner desuden, at en anden fordel er den store kapacitet med kombinerede shortsea transporter frem for med trailer-trafik.
- Vi har ikke noget problem med at laste 20-30 containers fra én afskiber en mandag formiddag i Holland, hvilket kan være et problem for trailer-operatørerne, siger han.
En anden interessant service er floating-warehouse-concept, for de kunder der efterspørger længst mulig transit tid. Det kan f.eks. være dæk, hvor producenterne afskiber vinterdæk allerede i august, selv om behovet først opstår flere måneder senere.
Fra dæk til kemikalier- Vore kunder er oftest virksomheder med råvarer så som kemikalier, fosfater, papir i store ruller, men også fladskærme og dæk afskibes i stort omfang, fortæller Michael Bergh.
- Sidste år transporterede vi mere end 40.000 full loads i Europa. Vore kunder specielt i Rusland importerer så godt som alt, og de efterspørger desuden vor One-stop- shopping system.
- Uanset om lasten skal fra Italien, Irland, Norge eller fra andre europæiske lande til Rusland, så har kunden blot én kontakt person på hovedkontoret i Århus at forholde sig til. Rusland har i flere år været det største vækstmarked for os.
EU og Marco Polo IIFra politisk side er der stor fokus på belastningen af landevejene i Europa. EU ønsker at flytte last fra ?road to sea? og har derfor etableret Marco Polo II programmet, der kan yde støtte til intermoodale shortsea projekter. Beløbsmæssigt er tilskudsrammen fastsat til 400 mio. euro i perioden 2007-2013.
EU kommissionen har beregnet, at for hver euro i tilskud opnår man mindst 6 euro i sociale og miljømæssige fordele.
- Tilskud kan være relevante for at booste nye trafikker, men selve processen for at opnå tilskud er for lang, hvis man har en god ide, og hos Unifeeder er der ikke langt fra tanke til handling, når den gode ide opstår, siger Michael Bergh og understreger, at miljøet også er et område hvor shortsea shipping står stærkt.
- Et skib med 500 containers fra Holland til Danmark belaster miljøet markant mindre end alternativet med 500 lastbiler, der hver især kører 800 km på overfyldte europæiske motorveje.
Står stærktMen i det hele taget står Unifeeder stærkt. Shortsea-aktiviteterne er en del af Unifeeders hovedforretning, nemlig feeder-service for oversørederierne, hvor man står for transport af containerne mellem de store basishavne i Europa og de mindre havne i de nordiske lande, Rusland og Baltikum. Det er et felt hvor man i mange år har været Nordeuropas største.
Rederiet har otte egne kontorer rundt om i Europa og har desuden etableret et solidt netværk af agenter og samarbejdspartnere i de lande, hvor man ikke selv er repræsenteret.
Der opereres med 40 moderne container skibe i en intensiv trafik i Europa.
-----