23948sdkhjf

Nu mener FastShip det alvorligt

Men modsat søuhyret er FastShip nu faktisk, bogstaveligt talt, dukket op til overfladen og har passeret en milepæl, der viser, at der er alvor bag planerne om den helt nye fragtrute over Atlanterhavet mellem Cherbourg, Frankrig, og Philadelphia, USA.

Den 31. januar åbnede nemlig FastShip sin længe ventede tender, der kaster en kapacitet på hele 1.3 millioner tons transatlantisk fragt pr år på markedet. Gennem denne tender vil fortrinsvis store globale spillere forpligte sig til at levere faste årlige voluminer, og samtidig opnår de dermed garanti for deres logistik og volumen-bestemte priser over hele den aftalte periode.a

Når vi kommer længere frem i tender-processen, vil FastShip så få baggrund for at vurdere konceptets modtagelse, og det danner afsæt for afgivelse af ordrer på bygningen af de første JetShips, der med 40 knob i timen tager 10,000 tons fragt over Atlanten på kun tre en halv dag i modsætning til dagens omkring otte søgående dage for de almindelige fragtskibe.

Uberørt losning

Foruden afgivelsen af ordrer på JetShips skal FastShip så også trykke på knappen for konstruktion af helt nye high-tech havneanlæg på de to destinationer. Logistikken er imponerende: Det vil tage kun seks timer at ?vende? et JetShip, takket være en fuldt integreret ship/port teknologi, der klarer både lastning og losning uberørt af menneskehånd.

Men der er klart tale om investeringer i milliardklassen, så der skal fast kommerciel grund under kølen, i form af godt salg i den nu åbnede tender, før checkheftet bliver taget frem.

Tager store lunser

Men så skal det også gå hurtigt: FastShip regner med opstart i 2010, og i 2012 lyder prognosen på den første million tons pr år ? og dermed vil det blive taget store lunser ikke kun fra den traditionelle søfragt, men også fra dagens kostbare luftfragt. FastShips rater vil tale klart sprog..

Den aktuelle tender løber frem til den 31. marts.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109