Skuffede over tysk nedprioritering
Selv om transportminister Flemming Hansen fortsat er overbevist om, at den faste forbindelse over Femern Bælt nok skal komme, er den tyske udmelding forleden om nedprioritering nok, til at få de danske erhverv til at frygte, at broen reelt er flyttet længere ud i horisonten.
Femern Bælt-projektet emnet for et møde mellem transportminister Flemming Hansen, den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee og Slesvig-Holstens trafikminister Dietrich Austermann i Berlin.
- I Dansk Erhverv er vi meget ærgerlige over, at den tyske og danske minister ikke allerede i dag blev enige om at tage de første spadestik til en bro over Femern Bælt. Godstransporten er stigende, og i 2025 kan vi regne med, at den er steget med hele 75 procent. En Femern-bro kan være med til at fremtidssikre den danske infrastruktur og fastholde Danmarks konkurrenceevne, udtaler markedsdirektør i Dansk Erhverv Martin Aabak, der også er direktør for Danske Speditører.
HTS hæfter sig ved, at Tyskland på mødet mellem transportminister Flemming Hansen og hans tyske kollega Wolfgang Tiefersee, tilkendegav, at man fra tysk side ønsker også at prioritere andre infrastrukturprojekter.
- Udmeldingerne fra mødet går på en fælles anerkendelse af beregningsgrundlaget for Femern Bælt-forbindelsens trafik og økonomi. Parterne fortsætter drøftelser af planerne for en fælles finansiering, fremhæver HTS, som peger på, at en endelig beslutning om Femern Bælt-projektet skal træffes inden for en tidshorisont på et par måneder for at muliggøre støtte på op til 30 procent fra EU.
- Efter mødet er det vigtigt at fastholde det politiske pres for en Femern Bælt-forbindelse. Alle kræfter må lægges i at skabe grundlaget for en højere tysk prioritering af Femern-projektet, siger erhvervspolitisk konsulent Anne Mette Koch, HTS.
Et godt stykke arbejdeI Dansk Erhverv fastslår, at transportminister Flemming Hansen har gjort et stort stykke arbejde allerede.
- Han har nu fået et nyt forlag med hjem, som skal overvejes nøje. I Dansk Erhverv vil vi gerne opfordre ministeren til at se meget seriøst på de muligheder, der måtte være i det nye forslag. Femern-broen er meget vigtig for Danmark, og det ville være synd og skam, hvis projektet falder på tyskernes manglende vilje til medfinansiering, siger Martin Aabak, som understreget vigtigheden af at undgå halve løsninger.
- Det kan ikke nytte noget, hvis vi i Danmark vælger udelukkende at satse på for eksempel en jernbaneforbindelse. Vi skal have en ordentlig og fremtidssikret løsning, siger Martin Aabak, som ser den udmelding om ikke at give Femern-forbindelsen høj prioritet, som endnu en udskydelse af mulighederne for at styrke væksten i Nordeuropa.
Dansk presDet har i alle de år, der har været forhandlet om en fast Femern-forbindelse været Danmark, der har udvist den største iver, men Tyskland har aldrig været helt afvisende. Men flere vurderer, at presset på tyske økonomi sammen med udviklingen i Østeuropa har været med til at flytte den tyske interesse og projektmæssige trangfølge i en anden retning. Tyskland har ikke samme tradition for kæmpemæssige bro-projekter, som Danmark ? og den danske finansieringsmodel er ukendt i Tyskland.
Den faste forbindelse er tænkt som en 19 km lang kombineret vej og jernbaneforbindelse, som i 2015 ville kunne tage en trafik på 9200 biler og 4000 togpassagerer pr. døgn.
-----