23948sdkhjf

Havnene er blevet forretninger

Danske Havne repræsenterer 98 procent af den samlede godsomsætning og 95 procent af den fisk, der landes i danske havne. På trods af udbredt konkurrence mellem havne er der enighed om en fælles politik, fremhæver Uffe Steiner Jensen forud for havnenes generalforsamling 27. februar i Frederikshavn.

- Som organisation favner vi bredt over store som små erhvervshavne, trafikhavne som fiskerihavne, offentlige havne såvel som privathavnene, som vi fortsat har et fortrinligt samarbejde med.

Væk med støvet

- Havnene har udviklet sig i en meget mere forretningsorienteret retning siden 2002. Antallet af aktieselskaber er vokset fra fire til otte. Havne under andre selskabsformer har også blikket stift rettet på den forretningsmæssige drift. Godsomsætningen er ca. 10 millioner tons større i 2006 end i 2002, fremhæver han og slår fast, at havnene er ved at smide det støvede image af sig.

- Der er fokus på havnene, der ses som en aktiv medspiller på transportområdet og ikke blot som et område for byudvikling. Havnen og erkendes i stigende grad som en erhvervsvirksomhed med stor betydning for det regionale erhvervsliv, siger han og nævner, at Kommunalreformen kan også komme til at medføre nye samarbejder og har i alle tilfælde betydet, at flere havnes hjemkommune er blevet mere sammenfaldende med deres funktionelle opland.

Markedsføring

- Derfor har vi også set, at havnene er længere fremme i markedsføringen ikke blot af sig selv, men også af den samlede transport. Der er øget åbenhed og opmærksomhed rettet mod de parter, der tilsammen kan udgøre et attraktivt transporttilbud. Samarbejde er blevet et endnu vigtigere omdrejningspunkt, siger han og hæfter sig ved, at transportpolitik i al almindelighed er kommet i fokus.

- Ikke mindst havne og havneaktiviteter står nu meget længere oppe på den transportpolitiske dagsorden, lyder det fra formanden.

Et eksempel på havnenes transportpolitiske fokus er også deres kamp for at få flere havne med i det store forsøg med modulvogntog. Ti var fra start med på listen, nemlig

Esbjerg, Hirtshals, Frederikshavn, Aalborg, Århus, Fredericia, Kalundborg, Helsingør, København og Rødby. Sseks andre har arbejdet ihærdigt på at komme med det er Køge, Odense, Aabenraa, Kolding, Grenaa og Hanstholm.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079