Bredt flertal for modulforsøget
Transportbranchens lange seje kamp for at få lov at benytte de langt mere godseffektive modulvogntog har båret politisk frugt. Der er i dag et stort flertal i Folketinget bag den kommende forsøgsordning, som transportminister Flemming Hansen har lagt frem.
Næste fase bliver så udmøntningen af loven i praksis. Hvem skal med, og hvem skal ikke med. Det vakte således en del opstandelse i de danske havne, da det kom frem, at kun 10 havne var nævnt i det første oplæg. De moderne godshavne betragter sig som transportcentre, som samler trådene for de forskellige transportformer og langt flere har ønsket at blive omfattet af forsøget med modulvogntog.
Det bliver nu partierne bag forsøgsloven, som skal tage stilling til, hvor mange der kan komme med. Det samme gælder spørgsmålet om, hvilke strækninger og transport-faciliteter og terminaler, der skal være omfattet. Det har allerede giver anledning til en række spørgsmål. Således har transportministeren udtalt, at det ikke er enhver privat terminal eller virksomhed, der kan forvente at komme med.
Undren i HorsensBaggrunden var et ønske i Horsens om to omkoblingspladser - en offentlig omkoblingsplads og om en omkoblingsplads specielt for den store DSV-Terminal i Horsens. Og ministeren holdning har vakt undren i Horsens:
- Det er med meget stor forundring at jeg nu konstaterer, at transportminister Flemming Hansen har udtalt sig negativ overfor at give DSV mulighed for at udføre omkobling på egen grund - kun nogle få hundrede meter fra den offentlige omkoblingsplads, siger Horsens? erhvervschef Torben Busk, som mener, at der trafiksikkerhedsmæssig, miljømæssig, økonomisk og praktisk er der simpelthen ingen logik i ministerens afvisning.
- I det hele taget er der vel et principielt problem i ministerens holdning. Mig bekendt er flere af de såkaldte transportcentre private forretningsforetagender som også i en vis udstrækning består af private "parceller". Her må skulle udtænkes nogle særdeles "kreative" løsninger hvis disse centre ikke også skal ryge ud af forsøget, mener han.
Hvad med de andre- Dette betyder også, at virksomheder med stor volumen som f.eks. Rockwool og Isover i Vamdrup ikke kan indgå i et forsøg. Det samme gælder omkobling på rederierne Stena Line og DFDS Tor Lines egne terminalområder i henholdsvis Frederikshavn og Esbjerg (ikke offentlig tilgængelige). Og hvad med den nye store fragtmandsterminal i Tietgenbyen ved den nye Odense motorvejsudfletning, må den heller ikke indgå i modulvogntogsforsøget, spørger Torben Busk.
-----