Mange opgaver til Kran Blok Erfa
Kran Blok Erfa styregruppen har ikke manglet opgaver i det forløbne år, og det ser heller ikke ud til at blive et problem i den kommende tid. I hvert fald ikke på den del, der omfatter særtransportbekendtgørelsen.
Der har nemlig aldrig været så mange udfordringer til specialtranspørerne som netop nu. Samfundet presser fra flere sider
På årsmødet, som blev afholdt i Odense for kort tid siden kunne formand for styregruppen, Frank Segall Esbjerg, i sin beretning fortælle om mange af de aktiviteter der er i gang for at bedre forholdene.
Et godt eksempel er f.eks. problemet med hvornår en transport skal have følgebil med, fordi godset er bredt. Der er nemlig hos mange kontrollerende politifolk ganske snævre grænser for, hvordan de tolker Særtransportbekendtgørelsen over for danske specialtransportører.
Spørgsmålet om hvornår der skal ekstraspejle på eller følgebil med transporten på grund af bredden skal ikke mindst ses i lyset af den skærpede opmærksomhed på lastvogne i forbindelse med bekæmpelsen af højresvingsuheld.
Ingen ulykkerMen formand for styregruppen, Frank Segall kunne slå fast, at man i Kran Blok ERFA ikke har kendskab til et eneste højresvingsulykke med en specialtransport. Det viser, at de mennesker, der udfører specialtransporterne er meget bevidste om deres ansvar, og at de derfor er særlig opmærksomme, fremhævede han.
Emnet kontrol og det forhadte bødekatalog gav en del debat på årsmødet,
Men ingen turde love, at det går hurtigt med at få ændret kataloget.
Derimod går det meget fornuftigt med udstedelse af tilladelser går meget fornuftigt, i de situationer, hvor det kun er tilladelseskontorerne, som skal involveres.
Men lige så snart vejmyndighederne også er involveret, tager det alt for lang tid, lød kritikken, som understregede, at det kun er blevet forværret efter kommunalreformen, hvor man jo ellers skulle tro, at det ville blive bedre, eftersom der nu er færre kommuner.
I Odense og i Fredericia var man således gået helt i baglås og ville kun udstede tilladelser med ti ton akseltryk. I Odense har man dog ændret opfattelse og er begyndt at udstede tilladelser med højere akseltryk. Men i Fredericia er det stadig galt.
SpærretidOgså spærretider for tunge og omfangsrige transporter giver problemer. Det er dog Færdselsstyrelsen, der nu har ansvaret for retningslinierne for udarbejdelsen af spærretiderne.
- Her er vi bestemt ikke tilfredse med den måde, det bliver forvaltet på rundt omkring i landet, lød det fra Kran Blok, som ønsker sig nogle korridorer og en mere overordnet styring af disse forhold. På ønskeliste står også et punkt som klassificering af de kommunale veje, hvorved man kan lette administrationen af tilladelserne.
På kranområdet, er det korrekt opstilling af kranen i relation til forsikringerne, der er et stort tema lige nu. Det kniber nemlig med at få dække kranen, hvis støttebenene ikke er skudt helt ud under løft. Det er dog ikke altid at forholdene på opstillingsstedet tillader, at støttebenene kan skydes helt ud.
Et andet emne, der også giver store problemer hver dag, er hele følgebilsproblematikken, der for længst burde have været på plads.
Men på grund af indførelsen af modulvogntog, står næsten alt andet på standby i Færdselsstyrelsen. Så det kan have lange udsigter.
Det samme gælder udstedelsen af nye Godkendelseserklæringer, hvor det kan tage fem seks uger, hvis der blot skal rettes en lille smule i en G-erklæring, der er livsnødvendig for at få indregistreret en ny blokvognstrækker.
Heksejagt- Følgebilerne har desuden det problem, at der tilsyneladende foregår en heksejagt, specielt på Fyn mod følgebiler, mener Kran Blok.
Man kontrollerer således, om der i følgebilen, som altid er på gule nummerplader, findes fastmonteret udstyr, som føreren kan anvende til at sove på. Det er nemlig i strid med afgiftsreglerne, og der er tilsyneladende mange som har fået bødeforlæg og trusler om betaling af afgiften, hvis ikke sengeanordningen er blevet fjernet.
Dette problem burde for længst have været ryddet af vejen. Udenlandske følgebiler kører jo frit i Danmark med alle mulige faciliteter, så føreren kan bo i vognen.
Anvender en dansk følgebilsejer en følgebil på hvide nummerplader, kan det til gengæld være vanskeligt at få fradrag for momsen.
-----