23948sdkhjf

Det går alt, alt for langsomt med at udbrede e-bookinger!

Ja, i teorien. Praksis viser et helt andet billede ? og selvom e-bookings nu har været på tavlen i 10-15 år og alle vedvarende med store skåltaler har lovprist fordelene, er der alligevel stort set ikke sket noget. I hvert fald ikke noget afgørende skred i retning af et gennembrud.

Det medgiver Lufthansa Cargo?s direktør for de nordiske og baltiske lande, Kay Wichmann.

- Vi ser, åbent og ærligt, ikke nogen overbevisende trend i andelen af e-bookinger, siger Kay Wichmann. For mig ser det ud til, at hver gang vi i tidens løb har gennemført en af de mange store kampagner, er der altid umiddelbart efter en stigning i antallet af e-bookinger. Men ? snart efter falder niveauet tilbage, og der holder det sig stort set uændret.

Grunde og forklaringer nok?.

- Der er naturligvis mange mulige grunde til dette. En af dem er, at luftfragt er forblevet en ?people-to-people? industri. Folk vil altså tale med et levende mennesker, når de booker. Både for det sociale elements skyld, og for at komme af med de informationer, der eventuelt knytter sig til transaktionen. Men en anden årsag er måske, at vi bare heller ikke har været dygtige nok til at udvikle den platform, der matcher forventninger og behov hos vore kunder, agenterne.

- Endnu en tredje grund er den måske mere objektive, at agenterne i deres daglige arbejdsdag har brug for at booke sendinger på mange forskellige luftfartsselskaber. De skal altså ind på et tilsvarende antal forskellige e-booking platforme ? og det går forståeligt nok ikke e-bookinger mere attraktive.

Løsning

- Under alle omstændigheder må vi findes en industriel løsning på dette. Den kan være at et større antal selskaber kan nås via én og samme portal, som for eksempel GF-X. Jeg er helt åben over for, at der kan findes andre mulige alternative. Men ét er klart: Løsningen skal findes, for det er spild af ressourcer, at e-bookinger har denne lave andel af det samlede antal transaktioner. En løsning vil gavne alle parter, siger Kay Wichmann.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125