23948sdkhjf

Galaktisk Ford

Der er ikke plads til en galakse i Ford Galaxy. Men set med mere jordnære øjne, så er pladsen er rigelig i den nye Galaxy model, der deler platform og teknik med den fikse og frække S-Max.

Det klæder Galaxy, der byder på køreegenskaber i den pæne ende af MPV-feltet. Galaxy når dog ikke helt den mindre S-Max, når det gælder køreegenskaber. Det skyldes dels, at affjedringen er vægtet mod komfort og dels, at Galaxy er både længere og ikke mindst højere end lillebror.

Men med S-Max knivskarpe styretøj og sportsvognslignende undervogn som forbillede, så er Galaxy langt mere velkørende end den lidt baljeagtige sejlads, som man finder hos mange konkurrenter.

Varerum

Den ekstra rummelighed betyder til gengæld, at Galaxy er mere betydeligt mere interessant som van.

Galaxy er ikke bare højere end S-Max. Formerne er også mere firkantede bag varerumsadskillelsen. Det giver både mere og ikke mindst mere regulær plads i varerummet, men også betydeligt bedre adgangsforhold. Der skal simpelthen ikke krummes nær så meget ryg når man læsser og losser Galaxy. Fordele som bør gøre det let at fravælge S-Max, for seriøse van-brugere.

Ford angiver varerummets volumen til 2,3 kubikmeter. Lasteevnen ligger omkring 850 kilo afhængig af variant ? inklusive fører og eventuelle passagerer.

Ford kunne dog passende have ofret en håndfuld ekstra surringsøjer, når man nu alligevel ombygger MPV?en til varebil.

Motorprogrammet

Galaxy leveres i fire basisvarianter afhængig af motoren: Motorprogrammet udgøres af en 2-liters benzinmotor, samt to 1,8 liters Duratorq dieselmotorer på henholdsvis 100 og 125 hk, samt endelig en 2.0 liters Duratorq diesel på 140 hk.

Sidstnævnte må trække en anhænger med bremser på op til 1695 kilo. De to 1,8 liters dieselvarianter på trække anhænger med bremser på op til 1395 kilo, mens benzinversionen kun må trække op til 1085 kilo. Den maksimale anhængervægt uden bremser er 750 kilo for alle fire motorvarianter.

Testbilens 100 hestekræfter og 280 (300) Newtonmeters drejningsmoment rækker fint til danske forhold. Dog vil flere kræfter givetvis pynte, hvis der kommer læs på anhængertrækket.

Motoren i testbilen virkede dog en anelse blodfattig indtil omdrejningstallet nærmede sig de magiske 1750 omdrejninger, men så var der til gengæld også et komfortabelt kraftoverskud.

Kabine

Udstyrsmæssigt følger Galaxy i øvrigt S-Max. Førerkabinen er fuldt på højde med hvad man kan forvente i en moderne personbil. Det gælder både komfort og sikkerhedsudstyr.

Ford Galaxy er et glimrende bud på en varebil i den lette ende ? hvis man kan leve med de naturlige begrænsninger, der følger med personbils-anerne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047