Full Service leje er ?All Inklusive?
Flere og flere vognmænd går over til det der i finansieringsjargon kaldes Full Service leje. Det betyder på godt dansk, at man lejer til det behov man har, og at man blot afleverer effekten igen, når behovet hører op.
Der er ikke, som det ofte er tilfældet ved finansiel leasing eller operationel leasing, en aftale om en mulighed for eventuelt at købe effekten efter udløbet af aftalen.
Hos den store udlejningskoncern PEMA, der for de nordiske lande har domicil i Kolding, opererer man udelukkende med lejemodellen.
Direktør Carsten Sørensen siger til Danmarks Transport-Tidende:
- Hos PEMA er priserne faste uanset udviklingen i det øvrige samfund. Hvis vi aftaler en månedlig leje, så er det et fast beløb, hvor alt er inkluderet. Med ordet alt menes både finansierings omkostninger, dæk og service-vedligehold. Vi regulerer ikke vores månedlige ydelser i lejeperioden med indeksreguleringer, så har vi aftalt en løbetid på f.eks. 12 eller 36 måneder, ja så er prisen helt fast i samtlige måneder.
- Risikoen med en stigende rente, dyrere dæk, timelønspriser, eller f.eks. stigende synsgebyrer, det er helt og holdent vores risiko. Det er nemlig ikke usædvanligt, at en forhandlerfinansieret lastvogn bliver dyrere i løbet af finansieringsperioden, hvis man ellers kigger rigtig efter, siger han og fortsætter:
- Selvom en vognmand får finansieret en lastvogn gennem en forhandlerfinansiering og ønsker fast rente i hele perioden, så er dækaftalen og vedligeholdelsesdelen oftest omfattet af en indeksregulering. Denne del reguleres typisk en gang årligt i forhold til prisindekset fra Danmarks statistik og ligger normalt mellem 2 og 4 procent, hvilket kan betyde en stigning på op til 200 kr. pr måned inden kontrakten udløber.
Over 1000 enheder udlejetPEMA startede op i Danmark for lidt over tre år siden med direktør Carsten Sørensen som den eneste medarbejder. Nu efter tre års tilstedeværelse på det danske marked har PEMA langt over 1000 køretøjer ude at køre hos danske kunder og en fast stab på 14 medarbejdere.
For at kunne servicere kunderne har PEMA seks depoter i Danmark og yderligere afdelinger placeret på strategiske steder i landene Tyskland, Schweiz, Tjekkiet, og Slovakiet, senest har PEMA åbnet afdelinger i Polen og Rumænien.
Kort leveringstidCarsten Sørensen siger til Transport-Tidende, at virksomheden satser stærkt med et højt serviceniveau, det der i koncernen omtales med ?kompetence i udlejning?. Som eksempel på det høje serviceniveau kan nævnes, at leveringstiden altid er meget kort på både lastvogne og trailere.
For at sikre at kunderne altid kan få dækket behovet for hurtig levering fra lager her og nu, har PEMA i øjeblikket over 300 nye lastvogne og trailere i ordre til levering inden for de næste tre måneder.
-----