Udsolgt på næsten alle hylder
Dansk Lastbiludlejning DLU har i dag det højest antal udlejede lastbiler i fem år, i øjeblikket, og direktør Henning Friborg, DLU lægger ikke skjul på, at udlejningen sagtens kunne være endnu større, hvis bare DLU kunne skaffe flere lastbiler.
Man har konstant omkring 100 biler i ordre og kan lige nu få 4-5 stykker ud at køre i morgen. Det er biler som kun er to-tre dage gamle, men det er normalt ikke nær nok til at dække efterspørgslen.
Virksomheden, der har til huse på DTC i Vejle og i Karlslunde i hovedstadsområdet, har som navnet siger udlejning som speciale ? der udlejes i alle perioder fra 1 til 24 måneder, men i specielt de sidste ni måneder har DLU oplevet så stor en efterspørgsel, at man næsten ikke kan følge med.
Henning Friborg forklarer den store efterspørgsel dels med den store travlhed, som i al almindelighed præger transportvirksomhederne i øjeblikket ? og dels vognmændenes ønske om at kunne arbejde mere kortsigtet.
- Vi mærker jo bl.a. travlheden i erhvervet ved, at der er virksomheder, som ønsker at leje en bedre lastbil hos os, end de selv har, fordi der er chauffører, der stiller krav om, at lastbilen skal have en vis kvalitet, før de overhovedet vil køre for den pågældende virksomhed, fortæller han.
Det er jo en ret ny situation. For to år siden var det et spørgsmål om pris, og man kunne køre nærmest på en ølkasse, hvis det skulle være, siger han.
- Men sådan er det ikke længere, fastslår Henning Friborg, som samtidig vurderer, at den usikkerhed, der altid er omkring hvor længe den nuværende økonomiske fremdrift varer, får mange til at vælge lejemuligheden, så de hurtigt kan gå tilbage til en mere normal flådestørrelse, hvis opsvinget begynder at klinge af.
- Vi ved jo ikke hvor længe den nuværende fremgang varer. Hvis vi vidste det, kunne vi hurtigt blive rige. Men det er der jo ingen, der gør. Men selv om vi som nævnt kunne udleje langt flere biler, så er det ikke sådan, at vi blot vælger at fjerne alle ankre og bare køber los, understreger han.
- Det har jo lidt med tro og med mod at gøre, hvordan man handler i øjeblikket, siger han.
Det fleste udlejningsvirksomheder vil jo helst have så lange udlejningsperioder som muligt og i leasing vil man jo nødig arbejde med perioder på under tre år. Men vi har valgt en niche, som hedder korte udlejninger. Vi har mange som starter hos os med at leje i tre måneder ? og så løbende forlænger lejen.
- Det er ulige lettere for en vognmand at tage en beslutning for tre måneder end for tre år, fastslår Henning Friborg.
Det er eksploderet- Vi har arbejdet hen imod at løse dette kortsigtede behov i et par år, men det er først inden for det seneste halve år, at det er eksploderet, måske også fordi mange siger, at det med den store fremgang i øjeblikket nok er for godt til at være sandt.
Vores arbejde består i hele tiden, at skaffe det kunderne har brug for og at bytte om, så kabalen kan gå op, siger han.
DLU har i øjeblikket nærmest alt ude af køre. Men selv om man sætter pris på den store efterspørgsel, så er der også en bagside.
- Det er jo sjovt de første 14 dage, at efterspørgslen er så stor, men derefter er det jo ærgerligt at måtte sige til kunderne, at vi desværre ikke kan hjælpe dem her og nu.
-----