IT-skred i transportbranchen
2006 var et godt år for den danske transportbranche. Men det var også et år med store udfordringer ? ikke mindst fordi efterspørgslen på transport- og logistikydelser nåede et niveau, der lå tæt på eller over kapacitetsgrænsen. Ikke mindst inden for landevejstransporten, hvor trængselsproblemer og chaufførmangel var anledning til en del grå hår.
Den udvikling har man også mærket hos EDB Gruppen, der har oplevet stor interesse for koncernens brancheløsning ASPECT4 Transport.
- Vi har også haft et godt år i 2006. Transportvirksomhederne har udvist en markant højere interesse for IT, og det har også betydet flere ordrer, siger en tilfreds markedschef Hans Abildgaard.
EDB Gruppen kunne føje hele tre nye transportvirksomheder til kundeporteføljen på ASPECT4 i slutningen af 2006.
Mille Lindskrog Knudsen, der netop har overtaget ledelsen af ASPECT4 Transport i EDB Gruppen ser ikke kun ordrefremgangen som et resultat af en bedre indtjening i transportbranchen.
- Det er klart, at der er en sammenhæng mellem indtjeningen og lysten til at investere. Og vi har kunnet mærke, at der er kommet flere penge på kistebunden hos vores transportkunder. Men det er min klare opfattelse, at der også er sket et holdningsmæssigt skred, når det gælder IT, siger Mille L. Knudsen.
- Tidligere så man nok lidt IT som et nødvendigt onde. Nu betragter man IT som en integreret del af forretningen. Det er blevet et værktøj, som skal støtte alle virksomhedens aktiviteter, siger Mille L. Knudsen.
Hun erkender, at der også ligger et udefrakommende pres på transportvirksomhederne, når det gælder IT-investeringerne.
- Det er klart, at den travlhed som branchen har oplevet i 2006 kombineret med eksempelvis chaufførmanglen, øger behovet for effektiv udnyttelse af ressourcerne i virksomhederne. Her ser mange IT som et afgørende redskab i konkurrencen, fortæller Mille Lindskrog Knudsen.
Ikke kun teknikEDB Gruppen ser i dag sin rolle i leverandør-kunde forholdet som rådgiver både før og efter selve leverancen af IT-systemet.
- Hvor man tidligere fokuserede meget på teknikken, så er det i dag vigtigere til hvad og hvordan virksomheden kan bruge teknologien. Derfor har man også erkendt, at et optimalt udbytte af IT-investeringen kræver at man arbejder med de menneskelige ressourcer. Det gælder ikke kun uddannelse af medarbejderne i brugen af systemerne, men i høj grad at hjælpe medarbejderne til at ændre arbejdsgange og vaner. Plejer kan være en alvorlig barriere for udnyttelse af værktøjerne i et nyt IT-system. Derfor fokuserer man også meget på behovet for en holdånd, der skal bære forandringerne igennem. Den sociale dimension er vigtig fordi det er mere holdbart, hvis man flytter medarbejderne i flok, i stedet for at forsøge at få den enkelte ansatte til at ændre vaner, siger Mille Lindskrog Knudsen
-----