Satsning på vedvarende energi
EU-kommissionen har i sit store energiudspil foreslået en tvungen tilsætning af biobrændstoffer i benzin og diesel, men det kan give omkostninger af en ukendt størrelse, lyder en vurdering i transportbranchen.
I DTL hæfter man også sig ved, at man i Sverige har oplevet store udsving i priserne i tilfælde hvor udbuddet af biobrændstof ikke kan følge med. I Østrig, Frankrig, Tyskland og England lægger regeringen op til at tvungen tilsætning af biobrændstof skal konpenseres med lavere afgifter. Gør Danmark ikke noget tilsvarende mister det danske transporterhverv yderligere konkurrenceevne i forhold til udlandet
DTL er tilfreds med, at Kommissionen i sit energipolitiske udspil realistisk tilgang til brugen af biobrændstof. For Kommissionen tager udgangspunkt i, at problemerne i vejtransportsektoren med miljø og energiforbrug skal løses i vejtransporten og ikke ved at forsøge at reducere vejtransporten.
- Forslaget skal svare til virkeligheden på landevejene og i branchen. Det skal sikres, at de nødvendige mængder af biobrændstof er til stede, at den biobrændstof, der anvendes, reelt giver miljø- og energimæssige fordele, og at man ikke straffes økonomisk for at anvende det. Ellers vil Kommissionens nye mål på 10 procent i 2020 ikke blive opfyldt. Det er tilfældet med de gældende mål i langt de fleste lande?, siger EU-chefen.
DTL advarer derfor imod planøkonomiske tiltag, hvor målet - andelen af biobrændstof i diesel - fastsættes tilfældigt og urealistisk. - Det er mere interessant at give en afgiftsnedsættelse på biobrændstof og herefter lade markedet selv finde det niveau for tilsætning, som er mulig ud fra udbuddet og produktionen, siger DTLs mand i Bruxelles, Søren Hyldstrup Larsen.
Populariteten røgDen danske regering har i sit nye udspil lagt op til, at 10 procent af transportsektorens brændstofforbrug i 2020 skal komme fra vedvarende energi i form af biobrændstof.
I Tyskland har biodiesel gennemlevet et styrtdyk i popularitet, fordi der er kommet en afgift på. Berlingske Business rapporterer, at det tyske biodiesel-branche nu befinder sig på afgrundens rand, fordi forbruget rasler ned. Biodiesel blev populært fordi det ikke havde samme afgift som almindelig diesel ? så meget at det kunne mærkes på statskassen, som så lagde afgift på biodiesel, som nu kun er en anelse billigere.
I oplægget ?En visionær dansk energipolitik?, ønsker regeringen, at andelen af vedvarende energi frem til 2025 skal fordobles til 30 pct. Energispareindsatsen skærpes yderligere til 1,25 pct. om året. og10 pct. at transportsektorens brændstofforbrug skal i 2020 dækkes af vedvarende energi i form af biobrændstoffer og Investeringerne i energiforskning fordobles til 1 mia. kr. årligt
Med regeringens initiativer vil Danmarks forbrug af fossile brændstoffer i 2025 være reduceret med 15 pct. Derudover vil energispareindsatsen sikre, at Danmarks samlede energiforbrug i 2025 trods økonomisk vækst og fremgang ikke vil være steget siden midten af 1970?erne.
Transport- og energiminister Flemming Hansen siger:
- Flere politiske partier har overbudt hinanden med stadigt højere mål for vedvarende energi og energibesparelser. Det har været helt afgørende for regeringen, at nye ambitiøse mål forenes med en omkostningseffektiv energipolitik, som understøtter fortsat velfærd, økonomisk vækst og danske virksomheders konkurrenceevne. Den balance er opnået i regeringens udspil.
2. generationEt helt centralt middel til at nå de ambitiøse mål er styrkelsen af forskningsindsatsen. Der er således øremærket 200 mio. kr. til udvikling af 2. generations-biobrændstoffer til transportsektoren. I de kommende år skal der satses markant på videreudvikling og kommercialisering af de danske styrkepositioner indenfor 2. generations-biobrændstoffer til transport, fremtidens store og højeffektive vindmøller. effektive lavenergibygninger samt
brint og brændselsceller.
-----