23948sdkhjf

Forundret over ministeren

Erhvervschef Torben Busk, Horsens, undrer sig over, at transportminister Flemming Hansen har udtalt sig negativt overfor DSVs mulighed for omkobling på egen grund.

Erhvervschef Torben Busk, Horsens, undrer sig over, at transportminister Flemming Hansen har udtalt sig negativt overfor DSVs mulighed for omkobling på egen grund.



I de drøftelser som Horsens Erhvervsråd har ført med Transport- & Energiministeriets planlægningskontor og i det møde der den 30. november 2006 blev afholdt med Folketingets Trafikudvalg, har vi talt om to omkoblingspladser ved tilslutning 56 på E45 ved Horsens Vest (LogistikCenter Danmark Vest), oplyser erhvervschef Torben Busk.

Det er forsøget med modulvogntog, som har skabt stor interesse om omkoblingspladserne. Der er i Horsens tale om en offentlig omkoblingsplads og om en omkoblingsplads specielt for den store DSV-Terminal i Horsens.

- Det er med meget stor forundring, at jeg nu konstaterer, at transportminister Flemming Hansen har udtalt sig negativ overfor at give DSV mulighed for at udføre omkobling på egen grund - kun nogle få hundrede meter fra den offentlige omkoblingsplads, siger Torben Busk, som mener, at der trafiksikkerhedsmæssig, miljømæssig, økonomisk og praktisk er der simpelthen ingen logik i ministerens afvisning.

- I det hele taget er der vel et principielt problem i ministerens holdning. Mig bekendt er flere af de såkaldte transportcentre private forretningsforetagender, som også i en vis udstrækning består af private "parceller". Her må skulle udtænkes nogle særdeles "kreative" løsninger, hvis disse centre ikke også skal ryge ud af forsøget, mener han.

Et spørgsmålstegn

- Dette betyder også, at virksomheder med stor volumen som f.eks. Rockwool og Isover i Vamdrup ikke kan indgå i et forsøg. Det samme gælder omkobling på rederierne Stena Line og DFDS Tor Lines egne terminalområder i henholdsvis Frederikshavn og Esbjerg (ikke offentlig tilgængelige). Og hvad med den nye store fragtmandsterminal i Tietgenbyen ved den nye Odense motorvejsudfletning, må den heller ikke indgå i modulvogntogsforsøget, spørger Torben Busk, som finder, at det er en meget beklagelig udvikling denne sag har taget, ikke mindst fordi kørsel med modulvogntog generelt vil mindske miljøbelastningen og øge sikkerheden på de danske veje.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078