Undren over miljøzone-udspil
De københavnske politikere mener i en pressemeddelelse, at loven om miljøzoner ikke er vidtgående nok, at Folketinget omgående skal ændre loven. DTL er lodret uenig.
- Vi er helt uenige i, at en miljøzone inden for lovens nuværende rammer ingen miljøeffekt har. Den har bestemt en effekt, og det bliver en stor praktisk, teknisk og økonomisk udfordring for transporterhvervet at få monteret de mange filtre eller alternativt at få indkøbt nye og mere miljøvenlige lastbiler, siger DTLs cheføkonom Ove Holm, som anslår, at en københavnsk miljøzone vil koste transporterhvervet en halv milliard kroner i nyinvesteringer.
- DTL er også helt uenig i, at de nyeste lastbiler ikke skulle være miljøvenlige. Både bilfabrikkerne og Miljøstyrelsen i Danmark har meldt ud, at de nye lastbiler udsender væsentligt færre partikler - også færre af de forkætrede ultrafine partikler. Der udledes 80-90 procent færre partikler, siger han og henviser til, at den diskussion har kørt i flere år og har været grundigt belyst i Folketinget. Folketinget vedtog før jul enstemmigt forslaget om miljøzoner i Danmark med 110 stemmer imod 0.
UforståeligtDTL har siden 2003 foreslået miljøzoner, som de har været kendt fra i Sverige siden 1996. Loven indebærer en væsentlig stramning i forhold til de svenske miljøzoner og DTLs forslag. Et lignende forslag har også været lagt frem af Aalborg Kommune. Men nu har et enstemmigt Folketing talt.
- Det er helt uforståeligt for DTL, at det i kommunens pressemeddelelse på den ene side hedder, at Indtil videre har udvalget (Teknik- og Miljøudvalget) stoppet behandlingen af sagen, når pressemeddelelsen på den anden side slutter af med at konstatere, at "... - det skal være nu!, siger Ove Holm.
-----