Professionel vinterkørsel
Vi har deltaget i et vinterkørsels-arrangement på Golsfjellet i Norge, hvor Scania havde stillet en række nye versioner til rådighed, alle med nye vinterdæk af god kvalitet.
De nye Scania lastvogne omfatter versioner lige fra P230 og op til R620 både som forvogne og som sættevognstog, udstyret med alle mulige moderne tekniske løsninger, som bl.a. Opticruise, retarder, Traction Control, ESP m.v.
Det er en fornøjelse at køre med denne type moderne lastvogne. Man sætter sig ind i 620 hk Scania med automatiseret gearskifte og tandembogie og skal bare sætte gearvælgeren i kør position for at opleve, hvor fint det kører ? trods vinterføret.
Sne og is, det får vi nok ikke så meget af i år, så hvorfor spilde tid og penge på at skifte til vinterdæk og måske få trimmet materiellet i øvrigt til at kunne klare udfordringen.
På typisk dansk vis er mange jo altid lidt tilbageholdende og afventende. Hvis der kommer lidt sne og et par dage med glatføre, så går det nok.
Heldigvis er der er andre, som tager det mere alvorligt, og som i god tid tager deres forholdsregler. Det gælder ikke mindst professionelle vognmænd, som kører på de nordiske lande i vintertiden. Specielt de vognmænd, som kører på Norge sørger som regel for at have udstyret i orden.
Man ved. at det koster mange penge at få vognen bjærget tilbage på vejen, hvis man skulle være uheldig og smutte i grøften.
På vejen hjem fra et vinterkørsels-arrangement i Norge så vi hvordan en norskejet to-akslet trækker med en treakslet trailer ikke kunne forcere en lille bakke. Det typiske Europavogntog, der var ubelæsset, var fuldstændig hjælpeløs på den sneklædte bakke. Det er ikke uden grund, at nordmændene ikke har meget til overs for Europavogntog på 40 ton totalvægt. Typisk er disse norske vogntog, der kører på Mellem- og Sydeuropa ikke så vinterspecificerede.
En fornøjelseDen nordiske Scania-organisation har i år sammen med den norske dæk-koncern Dekkpartner etableret et vinterkørselsarrangement på Golsfjellet i Norge.
Her var tale om et arrangement, hvor Scania havde stillet en række nye versioner til rådighed, alle med nye vinterdæk af god kvalitet og bl.a. af mærkerne Michelin, Good-Year, Nokian, Bridgestone Yokohama og Bandag.
De nye Scania lastvogne omfatter versioner lige fra P230 og op til R620 både som forvogne og som sættevognstog, udstyret med alle mulige moderne tekniske løsninger, som bl.a. Opticruise, retarder, Traction Control (nogen vælger at kalde det ASR), ESP m.v.
Til at teste de forskellige lastvogne havde man lavet flere forskellige ruter på de små og smalle fjeldveje, som indeholder masser af bakker.
Til at teste de forskellige lastvogne havde man lavet flere forskellige ruter på de små og smalle fjeldveje, som indeholder masser af bakker.
Det er for en som mig en fornøjelse at køre med denne type moderne lastvogne. Man sætter sig ind i 620 hk Scania med automatiseret gearskifte og tandembogie og skal bare sætte gearvælgeren i kør position for at opleve, hvor fint det kører.
Tandembogien er spærret på langs, og hvis det lige kniber, lyser traction-lampen lige en gang, fordi et spindende hjul er blevet afbremset.
Drop modstandenNår jeg tænker på hvordan det var at køre med almindelige danske vogntog i 70erne og 80erne, hvor jeg selv kørte på Norge ind i mellem.
Dengang skulle man jo hele tiden anvende bogieliften, hvis man da var så heldig at have en 6x2 vogn. Havde man ikke det, måtte man i stedet hele tiden anvende snekæder. Selv om jeg tidligere har prøvet at køre med Opticruise gearkasse i vinterføre, så kan jeg kun sige. Det kører jo fantastisk.
Dem der stadig har modstand mod denne type gearkasse, burde prøve at køre med en sådan i al slags vejrlig. Al saglig modstand må siges at være væk.
Når man kører op ad en bakke og måske er bange for, at gearkassen lige pludselig skal skifte gear, ja så trykker man blot på enden af gearvælgeren, så er gearkassen pludselig ovre på manuelt skifte, og chaufføren kan nu selv bestemme, hvornår der skal skiftes gear. Det sker let og elegant ved at bevæge gearvælgeren i op eller nedadgående retning.
Minus 23 graderAlle de deltagende Scania? med V8 motor er udstyret med SCR-katalysatorer og skal derfor anvende AdBlue. Det giver ingen problemer, heller ikke selv om temperaturen smuttede helt ned på -23. Så danske chauffører og vognmænd behøver ikke at ligge vågen om natten på grund af frygt for problemer med SCR.katalysatorerne i vintertiden.
Føling og koncentrationNår man kører vinterkørsel i sådanne områder som her på Golsfjellet, så er det først og fremmest chaufføren og dækkene det kommer an på.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at køretøjet er toptrimmet, og at alt fungerer, som det skal. Dækkene er vigtige. Men er der valgt den rigtige dæktype til årstiden? Rigtig dæktype bør vel at mærke være på alle hjul. For det er nødvendigt både at kunne styre og bremse, ikke bare at undgå at køre fast. Her er det ikke nok med blot at have dybe mønstre, men også den korrekte gummiblanding med de rigtige lameller. Derfor duer det kendte argument om, at nye helårsdæk godt kan gøre det ud for vinterdæk i snæver vending heller ikke.
Dernæst er det chaufføren, det hænger på. Har han den nødvendige uddannelse, kender han sit vogntog? Han bør også have en rigtig god føling med vejbanen gennem rattet.
Dernæst er forhold som erfaring og koncentration også vigtige parametre. Man er nødt til at have en finger på det hele, og det er vel at mærke konstant, når man kører i sådan et føre. Og man er nødt til at have en vis portion erfaring med kørsel i vinterføre inden man bevæger sig ud på norske fjellveje en vinterdag med et 48 ton tung vogntog.
Opfylder man derimod alle disse betingelser, ja så bør transporten kunne komme sikkert
-----