23948sdkhjf

Hollandsk arbejdshest til blandet brug

I slutningen af 2005 lancerede DAF en helt nye motorserie med betegnelsen Paccar MX sammen med den nye lastvognsserie XF 105.

I løbet af 2006 har DAF kompletteret hele lastvognsprogrammet, så alle koncernens vogne nu lever op til de gældende miljøregler. DAF har endog stort set sprunget Euro 4 normen over og i stedet introduceret Euro 5.

Med anvendelsen af SCR-katalysatorteknik er der nu heller ikke den helt store forskel.

Jeg har nu haft lejlighed til at prøvekøre et eksemplar under hjemlige himmelstrøg. Testvognen er en rigtig treakslet trækker med drivakslen forrest og tvillingehjul på bogieakslen. En typiske trækker til kørsel i Norden.

Det er da heller ikke uden grund, at den danske eneforhandler Lastas har specificeret denne trækkerudgave og kaldt den Nordica. Versionen er af en trækkertype, der kan anvendes til pæn landevejskørsel ud i Norden den ene dag og den næste dag til det beskidte arbejde med en tippeladstrailer ved hård anlægskørsel.

Nordica-versionerne er helt færdigopbyggede trækkere, som man efter at have hængt nummerplader på og sat idnr og firmanavn på førerhuset kan sende ud på den første opgave, hvis man da vel at mærke kan acceptere den i øvrigt flotte lakering.

Testvognen var tilkoblet en helt ny Kel-Berg tippeladstrailer med læs, så den samlede vogntogsvægt lå på det maksimalt mulige.

Arbejdsom 340 maskine

Den testede DAF XF 105.460 FTS er udstyret med en 12,9 liters motor af typen Paccar MX340, hvor 340 står for antallet af kW, svarende til 460 hk.

Motorens største drejningsmoment er på 2300 Nm, som starter allerede ved ca. 1000 omdr. i minuttet, og som takket være den flade momentkurve fortsætter op til 1400 omdr. PACCAR-motorerne er udstyret med SMART højtryksindsprøjtningssystem, der har et arbejdstryk på op til 2000 bar. Systemet er udviklet i et tæt samarbejde med Delphi.

For at klare den hårde Euro 5 miljønorm, er vognen udstyret med SCR-katalysator-anlæg, som anvender AdBlue i driften.

Gearkassen er en ZF 16 trins manuel betjent med typebetegnelsen 16S2320, og er udstyret med en ZF intarder, der må anses for at være et fornuftigt valg.

Intarderen giver i kombination med MX-motorbremsen virkelige gode bremsemuligheder uden, at man behøver at benytte fodbremsen. På den måde kan man næsten holde kolde driftsbremser.

Akslerne

Bagakslen er en enkeltgearet version, af typen SR 1347der er udstyret med ASR (Anti Spin Regulering). Affjedringen er elektronisk styret luftaffjedring på de to bagerste aksler og parabelfjedre på forakslen, der er en 7,5 ton version. Det betyder, at den er begrænset til 23,5 ton totalvægt ved kørsel i Danmark efter de nationale regler og vogntogsvægten er begrænset til 47,5 ton.

Hos DAF konstruerer man kun enten 7,5 ton foraksler eller 9 ton til XF-serien og man har den filosofi, at ni ton akslen har så stor en egenvægt, at de sidste 500 kg sammen med større fjedre m.v. bliver spist op i ekstra egenvægt.

Førerhus i topklassen

Førerhuset er DAFs topudgave, en Super Space Cab, som alle chauffører kan være tilfredse med. Denne førerhusversion kan dække ethvert behov, hvis man da ikke lige har brug for at kunne køre under en lav silo med tipsættevogn. I sådanne tilfælde kan det nemlig være en ulempe at have et højt førerhus. Et problem der med tiden bliver mindre, men som vognmænd, der transporter bulkvarer med tipsættevogne let kan nikke genkendende til.

For førerhuset er tæt på den tilladte totalhøjde. Det giver til gengæld en god komfort indendørs. På toppen af førerhusets front sidder der ekstra forlys indbygget, så man ikke er i tvivl om, at der er tale om en XF105.

I DAF lastvogne med Space Cab og Super Space Cab (henholdsvis 1,75 meter og 2,10 meter i indvendig højde) førerhus er motorkassen indvendig i førerhuset blevet sænket ca. 18 cm i forhold til førerhuset i XF95.

På den måde har man næsten fået elimineret motorkassen, der kun stikker ca. 15 cm op over gulvet i siderne. Instrumentbrættet er meget forbedret og har fået et meget flottere design, set i forhold til den tidligere XF-model. AdBlue-tankmåleren, der må anses for værende et vigtigt kontrolur med de lange afstande, vi har mellem AdBlue-tankene i Danmark, har fået en central placering i cockpittet, hvor det har afløst et andet manometer. Som et stort sikkerhedsplus er rattet blevet udstyret med ratkontakter, for indstilling af cruisecontrol m.v.

Rattet kan indstilles så det tilgodeser en hver behagelig kørestilling, ligesom det giver god mulighed for let at komme ud og ind til førerpladsen.

På versioner som den testede DAF XF105, der har manuelt betjent gearskifte har DAF lavet gearstangen, så den lige kan vippes bort. Det letter passagen i førerhuset, når man vil gå fra førersædet og over til højre side. Dette system har DAF ganske enkelt købt retten til at benytte af Scania.

Super Space Cab er udstyret med gode hele køjer. Når køjerne er konstrueret i hele stykker, skyldes det ikke mindst at man hos DAF har en filosofi om, at det skal være lige så godt at sove i lastvognens køje som der hjemme.

Under den nederste køje er der plads til stuverum som også omfatter køleskab. Et stort plus for chaufføren, der ikke skal udenfor i al slags vejr for at hente sin proviant. Til at komme sikkert op i den øverste køje er der monteret en lille stige som kan forskydes til siden og dermed ikke optager unødvendig plads, når den øverste køje er slået op mod bagvæggen. Loftlyset er som det bør være i en moderne lastvogn. Det er lavet så det dækker de fleste behov, både med rød hyggebelysning, separat belysning, når der åbnes en dør og endelig fuldt blus, når man har brug for at have dagslys inde i førerhuset.

Spejlene opfylder de nye spejlkrav med tre store spejle på højre dør og de giver da også en fornuftig oversigt, over hvad der foregår på højre side.

Førersædet er i top og man har en god placering med et godt førermiljø, hvor det hele lige er inden for rækkevidde. Med de gode ratindstillinger giver det gode muligheder for at opnå en afslappet kørestilling.

I midterdelen af instrumentbrættet er der et bord, hvor der også er en bordplade som lige kan trækkes ud. Det er et rigtig godt udstyr, som giver gode muligheder for at sidde i førerhuset og indtage sin frokost ved et ordentligt bord. Vognen er også udstyret med en kaffemaskine og walkie-talkie, udstyr som er helt naturligt for en sådan lastvogn.

Lave serviceomkostninger

Som et forhold der absolut har betydning for økonomien er de lange serviceintervaller et vigtigt element. Den nye XF105 kører nemlig op i mod 150.000 km inden der skal laves noget service, og olieskift på bagtøj og gearkasse går helt op til 540.000 km. Med på udstyrslisten er der bl.a. oliefyr, som opvarmer kølevandet, samt bl.a. aircondition. Opbygning med forskydelig skammel, en 850 liters dieseltank i venstre side, samt skab i højre side og en pæn aluafdækning af chassiset.

Lige bag førerhuset er der lavet en lodretstående plade, hvor diverse koblinger er monteret. På siderne af denne plade er der monteret arbejdslys på to arme, som kan drejes efter behov. Der er også monteret beslag for snekæder på den lodretstående plade, så snekæderne kan hænge der. Sådan skal det bare være, hvis man skulle tænke på at kunne køre til Norge i vinterhalvåret.

Velkørende og arbejdssom

Testvognen skuffede ikke i forhold til de veltrimmede Europavogntog på 40 tons vogntogsvægt, som jeg i november 2005 testkørte i Sydspanien. Denne XF105? kører fint ud af vejen og det er uanset vejtype. Testkørslen foregik nemlig på alle tænkelige type af asfalteret vej. Efter at vognen først er kommet i gang og man er kommet op i det høje rangeområde i gearkassen, ja så går det bare der ud af. Man skal tænke på motorstørrelsen, hvis man sammenligner med andre mærker. Der er trods alt tale om en 12,9 liters motor med en topeffekt på blot 460 hk. Har behov for at kommer næsten først op over alle bakker, skal man vælge 510 hk versionen eller vente til den endnu kraftigere version på 560 hk, dukker op senere i år. Skal der bremsen, klares det effektivt af fodpedalen, som aktiverer driftsbremsen, der har elektronisk kontrollerede skiver på alle hjul.

Fodbremsen føles meget direkte virkende. Skal man bare nedsætte eller tilpasse hastigheden lidt kan man nøjes med testvognens motorbremse i kombination med ZF-intarderen, der absolut er en god kombination. Når man kører ud af vejen stiller man blot på cruisecontrollen og på kontakten for bremser med angivelsen af den højest tilladte hastighed man kan tolerere inden bremserne træder i kraft.

Systemet arbejder rigtigt godt på trods af, at vognen har almindeligt gearskifte. Hvis det går meget ned ad bakke, må man jo selv gribe ind og evt., geare ned eller sætte driftsbremsen i aktion.

Denne bremsefunktion vil komme endnu mere til sin ret, hvis vognen er udstyret med den udmærkede ZF AsTronic gearkassen, der har automatiseret gearskifte. En løsning jeg absolut kan anbefale kommende købere af DAF lastvogne. Styretøjet føles meget direkte, hvor man konstant fornemmer en tæt kontakt med vejbanen.

Affjedringen er ok, også med det forhold i baghovedet at der er tale om en 6x2 version med parabelfjedre på forakslen. For at sikre stabiliteten er der på testvognen også krængningsstabilisator. XF 105 er generelt en velfungerende og velkørende lastvogn.

Skulle jeg selv vælge specifikationer på en tilsvarende version af en DAF, ville jeg dog uden undtagelse vælge den med ZF AsTronic gearkassen med automatiseret gearskifte. Der ligger næsten uden tvivl en brændstofbesparelse, og samtidig giver det et højere komfort og sikkerhedsniveau, fordi chaufføren ikke skal belastes med gearskift. Når chaufføren kører i kødannelse og tæt trafik, hvad de fleste snart gør hver eneste dag, så er der ingen tvivl om at AsTronicgearkassen er med til at afstresse chaufførens arbejdsdag.

Der findes stort set heller ikke et eneste fornuftigt argument for at køre med manuelt gearskifte. Når man kan benytte gearkasser med automatiseret gearskifte på f.eks. entreprenør og skovbiler, er der intet fornuftigt argument for at vælge en manuel gearkasse. Det skulle lige være prisforskellen. Men den er vist til at overskue, og kan ekstraprisen være med til at både tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft i en vognmandsforretning, er pengene vist givet rigtig godt ud. DAF XF105.460 var en god oplevelse på de jyske veje.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094