23948sdkhjf

Danmark er det vanskeligste marked!

I alt løftede, bar og fløj Lufthansa Cargo godt 40,000 fragt ud af de nordiske markeder: Skandinavien, Finland og Baltikum. Det var en stigning på 5.5 procent i mængder ? og det var jo ganske godt. Men det, der tæller på bundlinien, er jo penge ? og dér gik det knapt så lystigt til i 2006.

- Det danske marked, der tegner sig for godt 16-17 procent af den samlede nordiske tonnage ? og dermed er cirka det halve af det svenske markeds 35-38 procent ? udviste for Lufthansa Cargo en stagnation i voluminer. Og det til trods for, at det danske marked i øvrigt voksede med omkring seks procent gennem året. Det betyder altså desværre, at vi tabte markedsandele i Danmark, og det er i sig selv en udfordring for os at genvinde terræn i 2007, siger Kay Wichmann, der siden 1. september 2006 har været chef i Lufthansa Cargo Nordic, hvor han afløste Ulrich Link på posten med base i Stockholm.

- Men når vi ser på yielden ser det faktisk endnu værre ud i Danmark end i de andre nordiske markeder. Forklaringen er alt for let at få øje på: Der er rigtig mange luftfartsselskaber, der opererer i Danmark og især Københavns Lufthavn, og det giver en krap konkurrence ? stærkere end i Stockholm.

Svært at sælge prime products

- Der er dog også andre årsager til den vanskelige udvikling: Industrien ser på omkostninger og jagter besparelser i en tid, hvor de i øvrigt out-sourcer produktion til udlandet. Dermed skæres toppen væksten i fragten, eller den kan direkte falde. Når virksomhederne kan se muligheden, udnytter de forståeligt nok chancen for at jagte den laveste fragtrate på bekostning af mange finere fornemmelser. Jeg har endda hørt, at der er asiatiske selskaber, der markedsfører negative rater ? det vil sige kunden får faktisk penge for at flyve godset med dem!

- Disse strukturelle ændringer i markedet går også i retning af, at det bliver sværere at sælge vore prime products, mens megen fragt i stedet går som general cargo. Og i det segment er konkurrencen altså benhård med alt for megen overskydende kapacitet, rater i bund ? eller under bunden! ? og en dramatisk lav yield.

- Vi må også konstatere, at der i det danske marked er meget gods, der har retning mod Nordamerika, Kina og Japan. Der står vi ikke stærkest med vores trafiksystem ud af Danmark, hvor vi snarere retter os mod Mellemøsten, Afrika og Indien. Det stiller store krav til os at agere i markedet.

- Når alt dette er sagt, har vi naturligvis en stærk position, et godt brand og en effektiv organisation, som vi i øvrigt overalt, således også i Danmark, samler og strømlinier i en samlet enhed med en country manager, der så får det overordnede ansvar for det operationelle, det salgs- og markedsføringsmæssige og for alle andre aktiviteter.

Tre hovedpunkter

t:- På Lufthansa Cargo Nordic?s og dermed også på min agende for 2007 står der tre højstprioriterede punkter. Det er i rækkefølge fastholdelse af profitabel drift, forøget fokus på kvalitet, og kundetilrettet service. Vi kan og skal ikke konkurrere på rater alene; vi skal udnytte vore styrkepositioner, sådan som markedet og vore kunder kender dem.

- Vi skal sikre profitabel drift ud fra fortsat omkostningseffektivitet, vi skal sikre kvalitet i alle led af den kæde, der binder kunden sammen med os ? fra telefonkontakt til afregning og afrapportering, og vi skal videreudvikle en kundetilpasset service, der både er professionel og imødekommende.

- En af vore styrker er erfaringerne med at skræddersy den rigtige løsning for kunden i en dialog med ham og hans speditører. Disse tre-partsløsninger har vi gode erfaringer med, og det er fortsat en vigtig ingrediens, siger Kay Wichmann, klar i mælet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062