Cargo 2000 og e-freight går sammen!
Gennem millioner af tons papir har branchens medarbejdere nu i årevis kunnet læse om alle de velsignelser, Cargo 2000 snart vil føre med sig i form af universel måling af alle parametre i luftfragtens vaklende vej fra eksportørens lager og gennem mange hænder ud og ind af lastbiler, lufthavne, terminaler og fly og nye terminaler, lastbiler og myndigheder i den anden ende af kæden helt frem til modtageren, der glad kvitterer ? og betaler! - for den rettidige og vellykkede, skadefri forsendelse.
For tiden måles der på alle leder og kanter, og det er med til at overbevise initiativtagerne og hinanden om, at nu bliver den varme luft virkelig til en velsignet brise, der gør det meget lettere, enklere og sikrere at sende og modtage luftfragt. Antallet af selskaber, der med i målingerne vokser, og det samme gør antallet af traffic lanes, der kommer med i målingerne.
Uden flaskehalseSå fremover venter endnu andre tonsvis af papir, der skal vise, det hele var alt værd: Nu kører fragten fra A til B uden flaskehalse, uplanlagte stop og fejlekspeditioner.
Bag Cargo 2000 står i dag en række selskaber: AirBridge Cargo Airlines, Air Canada, Air France Cargo/KLM Cargo, Alitalia, American Airlines, Asiana, Austrian Airlines, British Airways World Cargo, Cargolux, Cathay Pacific, Delta Cargo, Etihad Crystal Cargo, JAL Cargo, Korean Air, Lufthansa Cargo, Nippon Cargo Airlines, Polar Air Cargo, SAS Cargo, Singapore Airlines Cargo, Swiss WorldCargo, United Airlines, samt speditører og associerede medlemmer.
Sesam, luk dig op?Det andet frække ord er ?e-freight?: Det dækker over IATA?s vision om Message Improvement Programme (MIP), der har som mål at øge kvaliteten og mængden af elektroniske messages mellem luftfragtens parter, med et første fokus på udvikling af det elektroniske Master AWB og House manifestet.
Her er i øvrigt for nylig Descartes gået med som IATA e-freight preferred partner.
Begge projekter beskæftiger mange kloge mennesker, og den gode nyhed er så, at disse projekter er blevet enige om at arbejde sammen!
KampagnerSigtet er at fremme udbredelsen og kvaliteten af den elektroniske dataoverførsel mellem luftfragtens parter, og det vil blandt andet ske i form af en række kampagner, der sikkert vil sætte udviklingen på den anden ende.
Skeptisk?
Tja, opgaven er nobel og påkrævet. Spørgsmålet er: Rykker det noget hos den enkelte speditør?
-----