Stockholm har vind i sejlene
Endnu foreligger de endelige tal ikke, for den fornødne slutrapportering fra alle involvere, blandt andet terminalerne, er endnu ikke i hus. Men ? skønnet viser en vækst på omkring 13 procent for 2006, der vil ende med et volumen på omkring 157,000 tons luftfragt mod de ca. 139,000 tons i 2005.
Lufthavnens ansvarlige for fragtområdet glæder sig især over, at væksten er så nogenlunde ligeligt fordelt på import og eksport, der ventes at vokse med henholdsvis 52 og 48 procent. En balance antyder, at der fly, der kommer ind med gods, også har noget at fylde i lastrummet på returflyvningen. Det øger profitabiliteten og dermed sandsynligheden for, at selskabet fastholder sin rute.
PerlerOg de nye, der efter lang tids stilstand kom til Stockholm som perler på en snor, var først Korean Air Cargo, der flyttede to afgange fra København til Stockholm. Så meldte Cathay Pacific Airways sig overraskende på banen med fragtfly ? og til sidste sprang nyheden om, at det taiwanske selskab China Airlines nu kom til Skandinavien ? og det blev Stockholm, der trak det lange strå.
Haler indDermed har Stockholm Arlanda halet betydeligt ind på Københavns Lufthavn. Men hvor meget ? det ved ingen endnu, for siden sidste sommer har blækket været tørt i lufthavnens statistikafdeling.
Det forlyder dog, at en statistik for 2006 nu skulle være på trapperne i København. Men ? det modsatte ville jo også være mere overraskende?
-----