Atter grønt for gældssaneret vognmand
Nu har mange vognmænd i det midtjyske snart mistet den sidste tro på systemet. Årsagen er, at den tidligere indehaver af det konkursramte LC Transport fra Nørre Snede, Jim Nørgaard nu atter er blevet ansvarlig leder.
Det er sket efter, at Jim Nørgaard den 10. august 2006 fik gennemført en gældssanering hvor han fik den usikrede gæld, der er stiftet før den niende marts i 2006, nedsat til en dividende på 1,1912 procent. Takket være den gunstige gældssanering har han endog fem år til at afdrage dividenden.
Siden har han været på vognmandskursus, og efterfølgende er han her i begyndelsen af det nye år blevet ansvarlig leder i vognmandsvirksomheden JSJ ApS, der oprindeligt hørte hjemme på Hornskovvej 11 i Kjellerup. Firmaet er dog i sidste halvdel af 2006 flyttet til Nørre Snede bl.a. fordi den tidligere ansvarlige leder, Jan Skiffard Jensen pludselig valgte at forlade vognmandsvirksomheden og lade sig ansætte hos et lokalt byggefirma.
Imens kørte vognmandsforretningen bare videre uden ansvarlig leder med Jim Nørgaard på sidelinien.
EtikkenJim Nørgaard kan ikke siges at være populær blandt konkurrenterne i branchen. Ikke mindst hans forretningsdrift gennem tiderne, hvor han ofte har været kendt for at køre til alt for lave priser, som har medført at konkurrenterne har måttet give op, har været med til at placere ham i en gråzone.
Jim Nørgaard har gennem tiden benyttet forskellige ?tricks? til at få sin forretning til at køre videre på den ene eller anden måde. Man kan stille spørgsmålstegn ved det etiske i, at den midtjyske vognmand nu igen har fået tildelt vognmandstilladelser. Vi har på redaktionen kendskab til vognmænd, som har følt sig sat i skammekrogen af systemet, selv om de altid har fuldstændig orden i såvel dokumenter som økonomi, men hvor man f.eks. på grund af en revisorfejl har sat spørgsmålstegn ved firmaets drift - også selv om alle kreditorer er betalt til tiden og materiellet nærmest er betalt kontant, inden det er taget i brug og uden at man nogensinde har været på kant med love og regler.
Som en jysk vognmand siger til Danmarks Transport-Tidende: - Hvorfor gå og have al det bøvl indsende regnskaber og så videre, når andre bare kan køre ?skråt? gennem systemet uden problemer. Man drejer bare nøglen om, og starter op igen i andre navne og lader samfundet og alle de ?dumme? kolleger, som troligt betaler regningerne hver måned, stå tilbage.
Juridisk holdbartIngen seriøs vognmand betvivler, at systemet har sin berettigelse, men ind i mellem kan det for menigmand være svært at gennemskue, hvorfor man er nået frem til bestemte beslutninger. Og man må kunne regne med, at de beslutninger, som bliver taget i Færdselsstyrelsen kan holde på det juridiske plan.
-----