Veloplagt Boxer
Den nye Peugeot Boxer i den korte lave version er absolut den sjoveste set med chaufførbriller. Køreegenskaberne er besnærende nær personbilens og selv den mindste motorvariant på 100 hk, leverer køreglæde i rigelige mængder.
Det pænt sprælske indtryk får dog sele på, når der læsses 800 kilo ballast ind i lastrummet. Men det er langt fra kritisk. Faktum er at 100 hk og 250 Nm rækker fint til danske forhold og tre tons totalvægt.
Det viste Transport-Tidendes testtur fra hovedstaden til Jylland og retur.
Kraftoverskuddet er ikke til frække overhalinger på landevej, men klarer dynamisk kørsel på motorvej uden problemer. Alt sammen tæt ved totalvægten.
100 hk-versionen af Boxer leveres kun med en 5-trins gearkasse, der fungerer glimrende sammen med den smidige HDI-motor.
Vælger man de to større motorvarianter, så er en 6-trins gearkasse standard.
Motorprogrammet på Boxer består dels af testbilens 2,2 liters dieselmotor, der leveres i 100 og 120 hk versioner. Rækker det ikke, så er der altid 3.0 liters motoren på 160 hk og 400 Newtonmeter.
KontoretFørerkabinen er holdt i neutrale grå nuancer. Komfort og ergonomi har fået et markant løft i forhold til den gamle model. Kabinen er nærmest indrettet som et rullende kontor med et lang række stuvningsrum, blandt andet en stor ?skuffe? til hængemapper. Men der er naturligvis også både kopholder og flaskeholder i halvanden liters størrelsen, så der er også tænkt på mad og drikke.
Ind og udstigningsforholdene er glimrende ? ikke mindst fordi pladsen er rigelig.
Rattet kan indstilles i højden, mens afstanden må klares ved at flytte førersædet. Sidstnævnte kunne sagtens være bedre, når det gælder komfort og indstillingsmuligheder.
Sikkerheden har også fået et markant løft, med skivebremser på alle fire hjul, ABS-bremser med elektronisk bremsekraft distribution er standard på alle modeller. Førerairbag er standard, mens passagerairbag skal tilkøbes som ekstraudstyr. Det gælder også desværre også ESP, der koster 4.590,- kroner plus moms.
KollisionssikringSikkerheden har også fået et markant løft med bedre kollisionssikring, der samtidig er opbygget modulært, blandt andet med den store markante plastikfront. Det betyder, at mindre skader bør blive langt billigere at reparere.
Varerummet er vokset i den nye Peugeot Boxer til 8 kubikmeter i den mindste variant. Maximum er hele 17 kubikmeter. Adgangsforholdene er optimale både gennem den brede sidedør og via bagdørene. En interessant detalje er at afstanden mellem hjulkasserne på 142 centimeter, der er den største i kassevognssegmentet..
Bagdørene frigives fra dørstoppet ved tryk på en stor regulær knap. Surringsøjerne i bunden virker lidt spinkelt dimensioneret og der kunne godt være flere.
Læssehøjden er 54,5 centimeter.
Nyttelasten går fra 1.000 til 2.000 kilo afhængig af version.
Peugeot har fået et stærkt kort på hånden med den nye Boxer, der nok skal formå at fastholde gamle kunder og tiltrække nye.
-----